چکیده:
در تمامی سازمانهای امروزی ، نقش مدیریت به عنوان هسته اصلی وظایف پذیرفته شده است . در سازمانهای نظامی نیز این نقش پر رنگتر و پر جلوه تر است؛ چرا که در این سازمانها مدیر علاوه بر ادای وظیفه مدیریتی ، باید به عنوان فرمانده، مسئول جان نیروهای خود باشد؛ لذا افراد باید به او از هر نظر اطمینان داشته باشند تا به ادای وظایف محوله بپردازند . در این سازمانها پایداری فرماندهان به عنوان الگوهای تلاش و حتی مبارزه ، چراغ راهی برای زیردستان است. امّا وجود پایداری و نیز رسیدن همزمان به اثربخشی از چالشهای مدیران نظامی امروز است . در این تحقیق علاوه بر مبانی تخصصی در حوزه مدیریت از آیات و روایات نورانی نیز بهره گرفته و سعی بر آن شد که رابطه پایداری و اثربخشی مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که برای به دست آوردن اطلاعات از روشهای میدانی و کتابخانه ای و نیز استفاده از پرسشنامه به جمع آوری داده های مربوط به اثربخشی و پایداری مدیران پرداخته شد.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون T تک نمونه.ای) استفاده شد ضمن اینکه میزان همبستگی این دو متغیر از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. نتایج نشان داد که در سازمان مورد مطالعه، هم پایداری وجود دارد و هم اثربخشی و نیز بین این دو همبستگی مثبت وجود دارد. هم چنین بین عوامل اثربخشی یعنی دستیابی به اهداف، ساختارهای مفید ، تامین منابع و رضایت ذی نفعان با پایداری رابطه وجود دارد
خلاصه ماشینی:
"در دهه 1960 و اوایل دهه 1970 تحقیقات وسیعی در مورد اثر بخشی سازمان - pitter dracer 2- Daft - robins صورت پذیرفت که حاصل آن معرفی معیارهای سی گانه (به شرح ذیل) برای پی بردن به اثر بخشی سازمان شد: 1- اثر بخشی کلی 2- بهره وری 3– کارایی 4- سود 5- کیفیت 6- حوادث 7- رشد 8- میزان غیبت درکار 9- جا به جایی در کار (ترک خدمت ) 10- رضامندی شغلی 11- انگیزش 12- روحیه 13- کنترل 14- انسجام/تعارض 15- انعطاف پذیری 16- برنامه ریزی و هدفگذاری 17- اجماع در هدف 18- نهادینه کردن اهداف سازمانی 19- سازگاری نقش و هنجار 20- مهارتهای ارتباطی مدیریتی 21- مهارتهای انجام دادن وظیفه مدیریتی 22- مدیریت اطلاعات و ارتباطات 23- آمادگی 24- بهره برداری از محیط 25- ارزیابی به وسیله پدیده های خارجی 26- ثبات 27- ارزش منابع انسانی 28- مشارکت و نفوذ مشترک 29- تأکید بر آموزش و توسعه 30- تأکید بر موفقیت (رابینز ، 1381: 52-49) کیفیت خدمات یکی از شاخصهای اثربخشی است.
جدول 3– نتایج آزمون t تک نمونه ای کل سؤالات پرسشنامه بر مبنای الگوی مفهومی متغیر میانگین تعداد آماره t سطح معنی داری دستیابی به اهداف 490/3 53 416/34 000/0 ساختار های مفید 364/3 53 014/43 000/0 تأمین منابع 215/3 53 719/28 000/0 رضایت ذی نفعان 540/3 53 492/32 000/0 تمام متغیرها اثربخشی 402/3 53 942/38 000/0 فرضیه پژوهشی سوم- بین پایداری و اثربخشی در میان اعضای یکی از دانشگاه های نظامی کشور رابطه وجود دارد ."