خلاصه ماشینی:
"بنابراین، ازدواجهای پیامبر انگیزههای سیاسی،الهی و در واقع انگیزههای روانی،اجتماعی و تربیتی داشت و برای تألیف قلوب بود؛اگر پیامبر، خدای ناکرده اهل زن و زندوستی بودند و میخواستند به دنبال تعدد زوجات باشند،در بیست و پنج سال اول زندگی که همه این امکانات را در اختیار داشتند،و در آن زمان حضرت خدیجه دارای ثروت فراوانی بود و پیامبر به همه آنها دسترسی داشت،از اینها گذشته،دارای جوانی و زیبایی هم بودند اما هرگز این کار را نکردند و اگر هم میخواستند این کار را انجام دهند آیا حضرت خدیجه اعتراض میکردند و یا پیامبر از کسی میخواست اجازه بگیرد؟بنابراین عرض میکنم،بعضی افراد در خارج و یا در داخل کتابهایی مینویسند و بعد هم یک روایت از پیامبر خدا نقل میکنند که،من از دنیای شما زن و عطر را دوست دارم.
اما درباره ازدواج موقت،یک بحث مناقشهای وجود دارد(اخیرا کتابی نوشتهام که در حال چاپ است به نام"روانشناسی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزش اسلامی")در آن کتاب بنده، بر اساس صدها جلسه سخنرانی که در طی بیست سال گذشته با جوانان(آقایان و خانمها) دانشگاهی داشتهام،نوشتهام که اساسا من اعتقاد ندارم که برای شناخت طرف مقابل قبل از ازدواج دائم،برای محرم شدن هم حتی صیغه موقت بخوانند و ضرورتی هم ندارد؛زیرا تجربیات علمی هم نشان میدهد که وقتی پیامبر فرمودند که من دخترها و زنها را دوست دارم، عرب دوره جاهلیت که دخترکش بود،وقتی دفعه دیگر که همسرش فرزند دختر به دنیا آورد،دختر را در آغوش میگرفت و میبوسید:چون پیامبر فرموده بود من دختر را دوست دارم."