خلاصه ماشینی:
"آزادی در عین محدودیت در عین اعتقاد به محدودیت بر این سخن تکیه میکنیم که کودک باید آزاد باشد و یا لا اقل وضع بگونهای باشد که او،خود را آزاد حس کند این امر،از آن بابت ضروری است که روان او را از بندگی نجات دهیم و نگذاریم در آینده گوسفند و بره صفت شود ما میتوانیم بسیاری از خواستههای مشروع و اندیشیدهء خود را،در فکر او،بگونهای وارد کنیم که طفل آن را خواستهء خود بیابد،و احساس کند،و با زبان خویش آن را بطلبد و بازگو نماید آن مربی که در سوی دیگر قطب حیات کودک،قرار دارد و سعی میکند کودک را وادارد که همه رفتارش بیچون و چرا طبق نظر و خواسته آنها انجام شود،شخصیت طفل را لگدمال کرده است.
منبع ضوابط برای استفاده از آزادی ضوابطی لازم است تا در سایه آن شرافت شخصی،حیات اجتماعی بهرهمندی از امکانات،حصول سعادت،امکانپذیر میشود و قوای او در جهت خیر قرار گیرد اما ضوابط و اصول،برای محدود کردن از کجا استخراج گردد؟ در پاسخ یادآور میشویم که در بسیاری از جوامع،اصول و ضوابط را از خواستههای اجتماع و نظرات آنها استخراج میکنند،مثل جوامع سرمایهداری،برخی از جوامع اصول و ضوابط را از مکاتب و فلسفههای حاکم برشئون زندگی استخراج مینمایند مثل جوامعی که براساس قدرت احزاب،اداره میشوند و یا جوامع سوسالیستی،کمونیستی و برای ما که تن به پذیرش مذهب داده و میخواهیم ضوابط مذهبی را بر همه شئون زندگی و از جمله تربیت،حاکم کنیم چارهای نیست جز آنکه مقررات اسلامی را در این زمینهها رعایت کنیم خوشبختانه متون اسلامی،پراست از اینگونه دستورات و امرونهیها."