چکیده:
حجم نمونه نیز طبق فرمول کوکران،دویست نفر تعیین گردید و با استفاده از نمونهگیری مطبق و تصادفی ساده،نمونههای مورد مطالعه از میان کارشناسان ستادی دانشگاه پیام نور استان مازندران انتخاب شدند.به منظور تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش،از آمار توصیفی و استنباطی(شامل تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون ناپارامتری فریدمن)استفاده شده است.با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی،مجموع بیست و نه گویه(عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی)در سه عامل:مدیریتی، انسانی-روانشناختی،جهتگیری استراتژیک دستهبندی شدهاند.سپس به منظور اولویتبندی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی(عوامل سهگانه) از آزمون ناپارامتری فریدمن استفاده شد که عوامل انسانی-روانشناختی(5/9)، مدیریتی(3/7)و جهتگیری استراتژیک(2/1)به ترتیب بیشترین و کمتری تأثیر را بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران داشتهاند.کارآفرینی نقشی مهمی در فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی ایفا میکند.توسعه فرهنگ کارآفرینی،نیازمند وجود برخی عوامل و مؤلفهها است.از اینرو،در مطالعه حاضر عوامل مؤثر بر توسع فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران،با هدف اصلی شناخت و دستهبندی میزان تأثیر این عوامل و ارائه راهکارهایی در اینباره مورد بررسی قرار میگیرد.پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت،غیر تجربی میباشد و با روش پیمایش انجام شده است.این پژوهش از نوع اکتشافی است و با استفاده از پرسشنامه،اطلاعات جمعآوری شده است.جامعه آماری این پژوهش،کارشناسان ستادی دانشگاه پیام نور(چهارصد نفر)هستند.
خلاصه ماشینی:
"(2) bartlet test of sphercity جدول(2)ماتریس همبستگی عاملها بعد از چرخش(( rotated component matrix(a ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به پرسش دوم پژوهش،از آزمون ناپارامتری فریدمن،استفاده شده است:این سؤال عبارت بود از اینکه مهمترین عوامل و مؤلفههای مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران،کدامند؟ آزمون ناپارامتری فریدمن آزمون ناپارامتری فریدمن از جمله آزمونهای آماری است که برای رتبهبندی و اولویتدهی به متغیرهای چند مقولهای با مقیاس رتبهای(ترتیبی)انجام میشود.
جدول زیر مؤید این یافته است: جدول(3):نتایج حاصل از آزمون فریدمن (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین مقایسه میانگین رتبه عوامل تأثیرگذار بر توسعه فرهنگ کارآفرینی،نشان میدهد که عوامل انسانی-روانشناختی(5/9)،مدیریتی(3/7)و جهتگیری استراتژیک(2/1)به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران داشتهاند.
ج:موضوع اصلی و مهمتر از همه موارد فوق که پژوهش حاضر مورد توجه قرار داده است، بررسی عوامل مؤثر در ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی،خلاقیت و نوآوری در کارکنان یک سازمان یا توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی است؟ در بخش حاضر،با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی،متغیرهای پژوهش در قالب عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران دسته بندی شدهاند.
از اینرو،به مسئولان و مدیران دانشگاه پیام نور استان مازندران توصیه میشود که لزوما به مسائل و اهرمهای مدیریتی بیشتر توجه کنند که میتواند برای جذب و توسعه فرهنگ کار و خلاقیت تأثیرگذار باشد،زیرا یک مدیر به واسطه تدابیر و برنامهریزیهای خود،میتواند آثار قابل ملاحظهای بر کارکنان یک شرکت یا یک سازمان بگذارد."