چکیده:
حقوق توسل به زور به مشروعیت توسل به زور توسط تابعان حقوق بینالملل میپردازد. تردیدهای زیادی درخصوص حقوق توسل به زور در مخاصمات مسلحانه بینالمللی وجود ندارد، اما در حقوق مخاصمات مسلحانه غیربینالمللی سوالاتی در پیش رو وجود دارد که ارزیابی مستقل در این خصوص را ضروری میسازد. پیش از بررسی حق شورشیان در توسل به زور و حق دولت مرکزی در دفاع مشروع، لازم است حدود و ثغور مفهوم مخاصمات مسلحانه غیربینالمللی و مفهوم شورشیان مشخص شود. این مقاله با طرح ابهامات موجود در این دو مفهوم تلاش دارد تا حق توسل به زور از سوی شورشیان را در مخاصمات مسلحانه غیربینالمللی در عرصه دکترین و حقوق بینالملل موضوعه مورد ارزیابی قرار دهد
The right to resort to force investigates legitimacy of the use of force by subjects of international law. There is no doubt about jus ad bellum in international armed conflicts law that there are some questions about jus ad bellum in non-international armed conflicts law which makes it important to study in this matter. It is necessary to enlighten boundaries of the two concepts: insurgents and non-international armed conflicts, then we can assess rights of insurgents to use force in non-international armed conflicts. This paper tries to analyze rights of insurgents to use force in non-international conflicts both in doctrine and in positive international law
خلاصه ماشینی:
لذا باید شاخصهای مناسب برای تعریف مخاصمه مسلحانه در سطح غیربین المللی که موردنظر مقررات ناظر بر حقوق بشردوستانه در اینگونه مخاصمات است مشخص گردد تا بدانیم در چه زمانی یک درگیری،مثلا موضوع ماده 3 مشترک کنوانسیونهای چهارگانه ژنو و یا موضوع پروتکل دوم الحاقی به آنها قرار میگیرد.
از منظر حقوق بین الملل،سه سطح برای مخاصمه مسلحانه غیربین المللی قابل تصور است:بند 2 ماده 1 پروتکل دوم الحاقی به کنوانسیونهای ژنو سطح اول از مخاصمات داخلی را که شامل آشوب،13تعرضات انفرادی و پراکنده14و دیگر اعمال مشابه15میشود از شمول مقررات بشردوستانه خارج کرده است.
باید توجه داشت گروه شورشی که علیه یک دولت مرکزی به مبارزه میپردازد نباید از نوع نهضتهای آزادیبخش تلقی شود،چرا که این نهضتها تحت قلمرو ماده 2 مشترک و پروتکل اول الحاقی قرار میگیرند و از مخاصمه میان آنها با دولتهای اشغالگر،استعمارگر و نژادپرست بهعنوان«مخاصمات مسلحانه بین المللی شد»یاد میگردد.
evitamroN deviecreP dna laeR:erafraW ralugerrI dna tcilfnoC demrA fo waL ehT,akinimoD,cravS ecneicS lacitiloP naciremA eht fo gniteem launna eht ta noitatneserp rof deraperp repap,segnellaC .
رجوع کنید به: rof detneserp repap,tcilfnoC demrA fo wal eht fo noitulovE eht dna srotcA etatS-noN,cirE.
loV,ylretrauQ waL evitarapmoC dna lanoitanretnI,ecnefeD-fleS ni ecroF معتقد است ماده 51 منشور به حق ذاتی دفاع مشروع علیه یک تجاوز قبلی،بدون اشاره به دولتی بودن این تجاوز،اشاره میکند و بیان میدارد که تفسیر بعدی شورای امنیت در قطعنامههای 1368(2001)و 1703(2001)مؤید همین امر است.