چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید کشاورزی استان زنجان است.برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق توصیفی-همبستگی استفاده شد.اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق تکمیل 561 پرسشنامه در سطح مدیران تعاونیها کشاورزی استان زنجان به روش تصادفی طبقهای در سال 8831 جمعآوری گردید.نتایج این مطالعه نشان داد از دیدگاه مدیران تعاونیها ارائه حمایتهای مالی و مالیاتی،اصلاح قوانین و مقررات بانکی و سازگار نمودن آن با شرایط کارآفرینان و تدوین سند ملی توسعه کارآفرینی مهمترین عوامل در تقویت کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی به شمار میآیند.همچنین به استناد نتایج استنباطی تحقیق،بین نمره کارآفرینی مدیران تعاونی و تحصیلات هیئت مدیره و همچنین بین نمره کارآفرینی و موفقیت تعاونیها و تعداد کل اعضای تعاونی ارتباط معناداری وجود دارد.نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد که نمره کارآفرینی تعاونیهای کشاورزی شهرستانهای مختلف تفاوت معنیداری با یکدیگر دارند.
The objective of this study is to identify factors affecting the development and empowering entrepreneurship in agricultural producing cooperatives in Zanjan province. A descriptive–correlative approach was used in this study. The statistical population of the study consists of agricultural cooperative managers. Samples were selected using randomly stratified method with Cochrane formula (n=165). Results showed that from the perspective of managers، the most important factors in empowering entrepreneurship in agricultural cooperatives are financial and taxation supports، amending banking laws adapting them with entrepreneurs working conditions and compiling the national document of entrepreneurship development. Results also demonstrated that there is a significant relationship between the entrepreneurship scores of managers and education level of the board of director and also between entrepreneurship scores and cooperatives’ success and the total number of members. One-way variance analysis showed that there is significantly different between entrepreneurship scores of agricultural cooperatives in different counties of the province.
خلاصه ماشینی:
در مجموع با توجه به مطالب فوق و با توجه به مشکلات شرکتهای تعاونی در ایران و همچنین اهمیت مسئله کارآفرینی و موانع موجود در مسیر توسعه آن از طریق تعاونیها،پژوهش حاضر به منظور بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت و توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید وکشاورزی استان زنجان شکل گرفت.
یادآوری میشود که به منظور تعیین عوامل مؤثر بر تقویت و توسعه کارآفرینی و همچنین سنجش میزان کارآفرینی شرکتهای تعاونی کشاورزی براساس کارشناسی مدیران تعاونیهای کشاورزی،از طیف لیکرت پنج گزینهای(5:خیلی زیاد،4:زیاد،3:تا حدی،2: کم،1:خیلی کم)استفاده گردید.
همچنین نتایج این جدول نشان میدهد که از دیدگاه مدیران تعاونیها،مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه و تقویت کارآفرینی تعاونیهای کشاورزی زنجان عبارتند از:اعمال حمایتهای مالی و مالیاتی و بخشودگیهای سازمانیافته از تعاونیها،اصلاح قوانین و مقررات بانکی و سازگار نمودن آن با شرایط کارآفرینان افزایش حمایتهای قیمتی و اختصاص یارانههای تولیدی به تولیدکنندگان،اصلاح نظام قیمتگذاری در بخش کشاورزی،تدوین سند ملی توسعه کارآفرینی و کسب و کار و داشتن تحمل شکست و اراده برای فعالیت مجدد در مدیران و اعضای تعاونی.
در ادامه به منظور بررسی رابطه بین نمره کارآفرینی شرکتهای تعاونی کشاورزی با متغیرهای مستقل میزان تحصیلات هیئت مدیره،سن و تحصیلات مدیر عامل و تعدا کل اعضای تعاونیها،ضریب همبستگی پیرسون با اختصاص امتیاز به سؤالات 32 گانه محاسبه گردید که نتایج به دست آمده در جدول 3 ارائه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات جدول 3 نشان میدهد میزان تحصیلات مدیران تعاونیهای کشاورزی با نمره کارآفرینی این تعاونیها ارتباط مثبت و معنیدار در سطح اطمینان 59 درصد دارد.