چکیده:
نیز با تمرکز بر فعالیتها،موجب آشکار شدن کاستیهای سنتی موجود در برنامهریزی مؤسسات آموزش عالی میشود و قادر است از طریق ارائه منظم اطلاعات درباره مواردی از قبیل بهای تمام شده،بهرهوری،کارایی و اثربخشی،وضعیت و شرایط موجود را به چالش کشاند و زمینه بهبود هرچه بیشتر امور مربوط را فراهم کند.با تصویب قانون ساختار وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و برنامه پنجم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی،انجام تغییرات اساسی در نظام مدیریت دانشگاهی ایران قطعی شده است که مهمترین بخش این تغییرات،به نظام مالی دانشگاه مربوط میشود.در نظام بودجهریزی متداول در مؤسسات آموزش عالی و کادر ستادی تعیین میگردد،یعنی تخصیص هزینهها طبق یک معیار حجمی انجام میشود و هیچگونه تفکیکی بین انواع هزینههای دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی انجام نمیشود.همچنین میزان هزینه برخی دروس،توسط منابع مازاد حاصل از ارائه
Considering the ratification of Higher Education Ministrys organizational structure law and Irans Fifth Development Plan، it becomes a must to make changes in universities management system. The most crucial part of such changes is related to universities financial system. In the current budgetary system of the higher education institutes، budgeting is done according to various factors such as numbers of students، faculty members and staff. In other terms، allocation of expenditures is done according to the volume criteria; hence، no distinction is deemed among the expenses of different fields of study. Moreover، the expenditures of some courses are financed through extra resources of other courses; this، in turn، requires improvement of financial resources management and supervision. This may lead to more efficiency and effectiveness in the universities. The only way to materialize these goals is to establish performance budgeting system in higher education institutes.
This paper tries to explain basic concepts and implementation issues of performance budgeting in higher education institutes and focuses on performance budgeting in universities according to ABC system. The statistical population is Gilan Provincial Payam-Nour University studied through analytical descriptive research method. The results indicate that establishing performance budgeting system would help to improve programs and activities in the universities and paves the way for effectiveness and efficiency of costs. Moreover، focusing on activities، ABC system reveals the traditional shortcomings of the higher education institutes; it will also improves affairs through providing systematic information on cost prices، productivity، efficiency and effectiveness
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به نتایج تحقیق میتوان گفت استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی به اجرای هرچه بهتر برنامهها و فعالیتهای دانشگاهها کمک میکند و اثربخشی و کارایی هزینهها را به بودجهریزی متداول اضافه مینماید و نظام ABC نیز با تمرکز بر فعالیتها،موجب آشکار شدن کاستیهای سنتی موجود در برنامهریزی مؤسسات آموزش عالی میشود و قادر است از طریق ارائه منظم اطلاعات درباره مواردی از قبیل بهای تمام شده،بهرهوری،کارایی و اثربخشی،وضعیت و شرایط موجود را به چالش کشاند و زمینه بهبود هرچه بیشتر امور مربوط را فراهم کند.
میتوان مزایای استفاده از نظام هزینهیابی براساس فعالیت در مؤسسههای آموزش عالی را بهطور زیر خلاصه کرد: -محاسبه بهای تمامشده تحصیل دانشجو در دورهها یا رشتههای مختلف تحصیلی در دانشگاه؛ -شناسایی دقیق منابع مالی موردنیاز فعالیتهای مختلف دانشگاه؛ -توزیع مناسب منابع مالی بین فعالیتهای مختلف دانشگاه؛ -بهتر شدن ترکیب بودجهای تحصیل دانشجویان در دورههای تحصیلی مختلف؛ -نظارت مطلوبتر بر هزینهها؛ -دستیابی به یک ابزار روابط عمومی قوی و مؤثر در دانشگاه(قیاسی،6831:68) اما استقرار نظام هزینهیابی براساس فعالیت در دانشگاه،نیازمند سپری کردن مراحل و گامهایی است که در ادامه تشریح میشود: 1."