خلاصه ماشینی:
"لین حدس میزند که یکی از این نسخهها، احتمالا نسخه پیشنویس(مسوده)دستنویس نهایی است که یا در زمان حیات زمخشری و یا پس از آن،در آرامگاه ابوحنیفه در بغداد تکمیل گردیده،چنانکه وی میگوید«وجود دو نسخه اصلی که هر دو«خاتمه»داشتهاند،اما تنها یکی از آنها تکمله نیز داشته،اجمالا روشن میسازد که چرا 29/7؟%نسخههای (به تصویر صفحه مراجعه شود)موجود(یعنی 201 نسخه خطی)«خاتمه»داشتهاند و تنها 7/3؟%آنها(یعنی 8 نسخه)فاقد آن بودهاند و چرا از 201 نسخهای که«خاتمه»داشتهاند،تنها 75/8؟%آنها(یعنی 95 نسخه)«تکمله»هم داشتهاند،درحالیکه 24/2؟%(34 نسخه)بدون تکملهاند.
لین،تنها به(بررسی)نسخههای خطی بسنده نکرده،بلکه به تطبیق و مقایسه 02 نسخه چاپ شده نیز پرداخته است که در حواشی بسیاری از آنها شروحی بر متن تفسیر زمخشری مشاهده میشود.
لین در بررسی زمخشری بر سورههای 44(دخان) و 45(قمر)تنها یک اشاره به کلام معتزلی را شناسایی میکند که آنهم به طریقی جزمی و قاطع مطرح نگردید،بلکه بیشتر به صورت اشارهای گذرا،همراه با شروح و تفاسیر دیگری که بلافاصله پس از آن داده شده،است(صص-341-541)، او یادآوری میکند که تشابه نسبتا اندکی میان اثر کلامی زمخشری و تفسیر او وجود دارد و میگوید که میان تفسیر زمخشری و کتاب کلامی یک از استادهای معتزلی او،این ملاحمی،مختصر مشترکاتی مشاهده میشود.
لین در بررسی خود از این دو سوره،یک تفسیر معتزلی را ارائه میدهد(صص 141-541)،اما چنین تفاسیری در چندین سوره دیگر نیز مشاهده میشود.
زمخشری همچنین از آیه 652 سوره بقره به عنوان زمینهای برای تغییر از اختیار و آزادی اراده استفاده میکند و در ایم مورد،از دیگر مفسران معتزلی پیروی و با تعالیم سنی مخالفت میورزد،چنانکه پاتریشیا کردن در تحقیقی بعدی، درباره جریانها مختلف تفسیر این آیه،مستنداتی را مطرح کرده است."