چکیده:
علمورزی همگانی یکی از مباحث حائز اهمیت در ارتقای دانش عمومی افراد جامعه برای پیشرفت کشور است که به بحث این روزهای کشورمان تبدیل شده و آن را بسیار تحلیل میکنند.قصد داریم سلسله نشستهایی با حضور افراد مختلف برگزار کنیم.در اولین جلسه از این مجموعه،نشستی با حضور دکتر آشتیانی،آقای فریپور، آقای عطاری و خانم عمادی برگزار کردهایم تا این موضوع از دیدگاههای مختلف نقد و بررسی شود.امید به آن که این جلسات قدمی کوچک برای پیشرفت کشورمان باشد.
خلاصه ماشینی:
"در کشورهای مصرفکنندهی علم،مثلا کرهی جنوبی که به تدریج رویهی علم را به خودشان گرفتهاند،به ساینس خیلی روبناییتر مینگرند،به همین دلیل خطر ترویج علم و همگانیسازی علم برای آن کشورها اصولا خیلی بیشتر از آمریکاییها و اروپاییها ست؛یعنی آنها فرصت عمیقتر فکر کردن به پروسهی علم در کشور خودشان و همگانیسازی علم داشتهاند؛به عبارت دیگر ایدهها و برنامههای کشورهای صاحب علم برای همگانیسازی علم و علم ورزیدن براساس نگاه ویژهی ایشان به فلسفهی زندگی است و برای ما در جمهوری اسلامی که مبنای ایدئولوژیک متفاوت و فلسفهی زندگی دیگری را باور داریم،توجه نکردن به این مبانی میتواند خطاهای استراتژیک بزرگی را به وجود آورد.
البته وقتی به پژوهشی که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور انجام شد و در آن به بررسی تطبیقی سیاستهای ترویجی علم در کشورهای مختلف پرداخته شد،نگاه کنیم(من میخواهم ایران را فعلا بگذاریم کنار به خاطر تفاوت ایدئولوژیک جدی که دارد)،در این مطالعهی تطبیقی تفاوتهای جالبی بین مثلا ایتالیا،روسیه،آمریکا،هند،کرهی جنوبی و کشورهای مختلف میبینیم،یعنی در همین کشورها هم که ارزشهای تمدن غرب فی الجمله پذیرفته شده است،تفاوتهای فرهنگی باعث تفاوت در الگوهای ترویجی میشود.
میخواهیم مجلات خارجی که ترویج علم میکنند را ترجمه کنیم؟یا این که میخواهیم جامعهی ایران به سمت علمورزی به معنای درست حرکت کند؟آیا این روش مستقیم ندارد؟آقای میرفخرایی(درگفتوگویی که از طرف مجلهی دانشگر با ایشان داشتیم)در بارهی برنامههای علمی پیش از انقلاب صدا و سیما میگفتند آمریکاییها آپولو به هوا میفرستادند و در فیلم پرچم آمریکا را روی میگذاشتند و ما هم عصبانی میشدیم و پرچم را سانسور میکردیم."