چکیده:
در این مقاله حاصل بررسیهای آزمایشگاهی و میدانی انجام گرفته در زمینه هوش و آفرینندگی،بهعنوان دو ویژگی ممتاز آدمی ارائه شده است.به رغم اهمیت فراوان آنها در توجیه رفتار و شخصیت انسان و باوجود دهها نظریه مربوط به هوش و آفرینندگی هنوز به خوبی شناخته نشدهاند و درباره ماهیت و همچنین چگونگی سنجش و تشخیص آنها در میان روانشناسان و در محافل تربیتی اختلافنظریههای زیادی وجود دارد.ما در این مقاله خواهیم کوشید تا با استفاده از دیدگاهها و نظریههای مختلف و با استناد به یافتههای پژوهشهای مربوط به حوزهء هوش و تفکر تا آنجا که میسر باشد خوانندگان و مخاطبان عزیر را با ماهیت و ویژگیهای این دو کیفیت بنیادی انسان آشنا سازیم.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت نظامی شماره 03،تابستان 7831 ص ص 411-301 آفرینندگی هوش و خلاقیت حسن صادقیان1 Hasan Sadeghian چکیده در این مقاله حاصل بررسیهای آزمایشگاهی و میدانی انجام گرفته در زمینه هوش و آفرینندگی،بهعنوان دو ویژگی ممتاز آدمی ارائه شده است.
واژگان کلیدی هوش،خلاقیت،آفرینندگی -------------- (1)-دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمه هرچند که مفهوم هوش ممکن است در نزد افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد،با این حال وقتی که صحبت از هوش به میان میآید،بلافاصله نوعی توانایی ذهنی را در یاد انسان زنده میکند،اگرچه در میان تعدادی از افراد که یک مجموعه آموزشی را تشکیل میدهند،تفاوتهای فراوانی یافت میشود،اما وقتی صحبت از دلیل موفقیت سرشار بعضی از آنان و نداشتن پیشرفت کافی تعدادی دیگر به میان میآید؛هوش مهمترین علتی است که به ذهن میرسد.
نظریه هوش سه بخشی استرنبرگ: نظریهء«استرنبرگ»یکی از نظریههای شاخص وابسته بر رویکرد خبرپردازی است و بر راهبردها و فرآیندهای شناخت و نیز بر ویژگیهای مهم رفتار هوشمندانه کارکردهای شناختی تأکید میکند.
مفهوم آفرینندگی و ویژگیهای آفریننده در سالهای اخیر،هم در مراکز پژوهشی و هم در محافل تربیتی مورد بحث و بررسی فراوان بوده است و بیتردید پرورش خلاقیت یکی از مهمترین هدفهای آموزش و پرورش به شمار میآید.
دیدگاه روانسنجی شامل نظریههای زیر است: نظریه دو عاملی«اسپیرمن»،نظریه تواناییهای ذهنی نخستین«ترستون»،الگوی ساخت ذهنی«گیلفورد»،الگوی سلسله مراتبی«رنول»هوش سیال و هوش متبلور«کتل»همهء این نظریهها را برای سنجش فرآوردههای هوش تأکید میکنن و از اینرو به آنها،نظریههای روانسنجی گفته میشود.
نتیجهگیری بهطور کلی بسیاری از روانشناسان پرورشی و تربیتی بر این باورند که توانایی حل مسأله، هوش،آفرینندگی و خلاقیت را میتوان آموزش داد؛یعنی همه فرآیندهای فکری در مدرسه قابلآموزش دادن است."