خلاصه ماشینی:
"اما دربارهء فرزند سوم یعنی سره بن گویند که نسیم مردانگی به دامن او برخورده بود،و او صاحب دامن و پرورش و اداره و حکمرانی گردید،که قبایل ابدالی(هفتالی قدیم)و درانی قرن دهم ببعد ازین تیرهء سره بناند،و از زمان قدیم قبل الاسلام و بعد از ان تاکنون فرمانروا و حکمران و پرورنده و دارای دامن (1)-کیس به فنحه اول و سکون دوم و سوم از مصدر کسل پشتو بمعنی دیدار و بصیرت است که معنی آن بصیر و هوشمند باشد.
در ختم این مبحث تاریخی باید گفت:انسان هر قدر در اعماق افسانهای کهن و روایات اسلاف فرو میرود،نزدیکیهای معنوی و مشابهتهای قوی را در سازمانهای فکری و روحی،بین مردم کشورهای آسیایی از مجاری دجله تا گنگانیک میبیند و تاریخ بسا گذشتههای مشترکی را سراغ میدهد،که این تابلو نمودار این مشترکات عنعنوی قدیم خواهد بود: جدول مقایسوی طبقات ویدا برهمن از دهن پوروشه (روحانیان) کشتریه از بازوی پوروشه (جثگیان) ویسیه از ران پوروشه (کشاورزان و بازرگانان) زردشتی اوستا آذروان،از فرزند بزرگ زردشت ایست و استره (روحانیان) ارتیشتاران،از هوره چیثره فرزند زردشت (جنگیان) واستر یوشان از اوره تت نره فرزند زردشت (کشاورزان) کیانی بلخی سلم پسر فریدون تور پسر فریدون ایرج پسر فریدون سکاها لیپوخائیس پسر تارژیتائوس روحانیان ارپوخائیس بسر دوم تارژیتائوس (جنگلیان) کولاخائیس پسر کوچک تارژیتائوس حکمرانان افغانی غرغشت پسر بزرگ کیس پشتون اصل کاکر (روحانیان و علماء) بیتنی پسر دوم کیس اصل غلجی (لشکریان) سره بن پسر سوم کیس پشتون اصل ابدالیان درانی حکمرانان"