خلاصه ماشینی:
برگی«تفسیر قرآن برای همه» قرآن،جمع و فراهم ساختن قرآن و مباحثی دیگر از علوم قرآن است.
ایشان درباره قراءات و مخصوصا حل نهایی علل اختلافات،این نکته را یادآور میشود که چون هماکنون برای همه میسر است که قرآن را به یک قرائت-آن هم قرائت عاصم بن ابی النجود که اختیار امام صادق است-بخوانند، خواندن قرآن با اختلافات،جایز نیست؛زیرا عسر و حرج برطرف شده و مطلب اختلاف،بزنگاه حمه مستشرقین و مبشرین مسیحی بر قرآن است.
اصولا روحیه مفسر،نقادی است؛او آثار فراوانی در این زاویه دارد؛مثلا کتاب«جاء الحق»او برای پاسخ به کتاب «بیستوسه سال»علی دشتی است،«عرفان و سلوک اسلامی»او توضیح روش عرفان اسلامی در برابر تصوف است و«قرآن و مقام زن»او در جواب ایرادها و شبهات نسبت به جایگاه زن در اسلام است.
از منابع مهم ایشان در این کار،تفسیرهای المیزان، مجمع البیان،الکاشف و برخی تفاسر اهل سنت مانند تفسیر کبیر فخر رازی،کشاف زمخشری و تفسیر المراغی است.
او به شدت با تفاسیر عرفانی و تأویل مخالف است.
در کتاب«شناخت قران»بحث مبسوطی درباره این گونه تفاسیر دارد.
وی با آنکه اهل عرفان اخلاقی است،اما همانگونه که در شرححال خود نوشته و در کتاب دانشنامه قرآن (ج 2/1898)نیز نشر یافته خانوادهای دارد که اهل فقه و عرفان هستند،اما به شدت از عرفان منطبق بر فقه اسلامی بوده و هرگز بدعتی به کار نبردهاند و این موضع،در تفسیر هم کاملا محسوس است و تلاش مفسر،همواره تبیین و تفهیم پیام قرآن به مخاطب و مرزبندی تفسیر از این گونه تأویلات است.
به هرحال،جای این تفسیر که برای دستهای از طبقات مردم مفید میباشد،خالی است.