خلاصه ماشینی:
"هرگونه آموزش-پرورش،پاسخ به پرسشهای حیاتی همهی افراد بشر است؛و این پرسشها باید برای گردانندگان آن روشن باشند.
3. آموزش-پرورش را شایسته و موفق خوانند که به این پرسشها و نیازها پاسخگو باشد،که طبعا به برخورداری افراد بشر از زندگی سالم خواهد انجامید،زندگی سالم یعنی زندگی پر از سلامتی،سربلندی،سرافرازی،سرخوشی، سرحالی،سرزندگی،و سرشار از موفقیت برای همگان.
7. آموزش-پرورش،به همهی ابعاد رفتار فرد و جامعه باهم و همزمان میپردازد.
8. آموزش-پرورش،به حقوق و وظایف بشر باهم و همزمان توجه دارد.
آنچه را که در این شماره و پس از آن در چند قسمت میخوانید،در واقع میتوان نگاه جامع الاطراف دکتر شعارینژاد به آموزش و پرورش دانست که در 88 بند تدوین شده است.
آموزش-پرورش،به هردو جنبهی ناآموخته و آموختهی رفتارهای انسان توجه دارد و میپردازد.
آموزش-پرورش،وقتی موفق و شایسته تلقی میشود که به دست افراد شایسته انجام گیرد؛و به پیدایش تغییرات رفتاری مطلوب زمان و فرهنگ بینجامد."