خلاصه ماشینی:
"به محض اینکه درسش تمام شد و فارغ التحصیل شد،از مطالعه،از تفکر علمی و از نگرش علمی «فارغ»میگردد و لذا تحصیل او صرفا به مدرک منتهی میشود؛و خلاصه،این کودک-این سرمایهی عظیم انسانی جامعهی ما-از نظر توسعهی اقتصادی«نامناسب»خواهد شد و توسعهی اقتصادی یا از دست دادن این منبع عظیم عقیم خواهد ماند.
بدیهی است که اگر به واقع به دنبال توسعهی اقتصادی جامعه هستیم یکی از جاهایی که باید قویا و وسیعا مورد توجه باشد مدارس ابتدایی و راهنمایی است.
آیا مدارس ابتدایی و راهنمایی خود را به واقع با این دید و نگرش مورد توجه قرار میدهیم؟در اینجا منظور خوب آموختن،خوب خواندن و خوب نوشتن در مدارس نیست؛بلکه مراد این است که آیا خصایل مورد نیاز برای تشکیل درست شخصیت را در مدارس تقویت میکنیم؟آیا بچههای ما در کلاس پنجم نگرش علمی بیشتری دارند یا در کلاس اول نگرش علمی بهتری داشتند؟فرضیهی فعلی من، متأسفانه،این است که مدارس ما-علیرغم زحمات دلسوزانهی معلمان-در این جهت عمل نمیکنند."