خلاصه ماشینی:
"از آنجا که قلمرو دین تنها به ساحت نیازهای مادی انسانها محدود نمیشود و ابعاد معنوی وی را نیز در افقی روشت دربر میگیرد،امروزه بیش از هر چیز،نیازمند تعریف یا باز تعریف دیگری از این اصطلاح کلیدی هستیم.
2 در نسبتسنجی میان حکومت دینی و هدایتگری فرهنگی،سه پرسش مهم مطرح میشود: الف اصل لزوم هدایتگری فرهنگی،یعنی آیا اساسا حکومت دینی باید در حوزه فرهنگ مداخله کند؟ ب حدود هدایتگری فرهنگی،یعنی اگر دولت اسلامی موظف به دخالت در قلم و فرهنگ است،این دخالت تا چه میزان است؟ ج چگونگی هدایتگری فرهنگی،یعنی حکومت دینی باید از چه روشها و ابزارهایی در این جهت استفاده کند؟ درباره مسئله اول،باید به این مطلب اساسی توجه نمود که تفاوت حکومت دینی و حکومت غیر دینی در چیست؟ روشن است که رسالتهای مادی و معیشتی هر دو نوع حکومت،چندان متفاوت نیست،بلکه رسالتهای معنوی و فرهنگی آنها موجب تمایزشان از یکدیگر میشود.
البته پس از این مراحل،چنانچه افرادی بخواهند در جامعه،مفسدهانگیزی کنند و انسانها را اغوای فکری نمایند؛حکومت دینی نباید به استفاده از سازوکارهای فرهنگی بسنده کند،بلکه باید با قوه قهریه خویش به میدان بیاید،چرا که اضلال و اشاعه تباهیهای اخلاقی و مفاسد فرهنگی،یک نوع جرم و بلکه بزرگترین جرمها و معاصی در فرهنگ و تفکر اسلامی است و سختترین و شدیدترین عقابها و مجازاتها را به دنبال دارد.
مدیران این دولت باید دریابند که حتی ابعاد اقتصادی و معیشتی جامعه نیز به نوعی متاثر از وضعیت فرهنگ عمومیاند و اساسا،بسیاری از معضلات اقتصادی کنونی کشور،ریشه در دور شدن فرهنگ عمومی از ارزشها و باورهای اسلامی دارند."