خلاصه ماشینی:
"در اواسط دوره حاکمیت زیدیه بر مراکش،گروه دیگری از زیدیها با عزیمت به طبرستان ایران دومین حکومت زیدی را در سال 052 هجری به وجود آوردند که حکومت آنان 76 سال دوام آورد اما به فاصله کوتاهی بار دیگر زیدیه از«جیل»و«دیلم»-که بعدها گیلان نامیده شد-سر برآوردند و حکومت خود را پایهگذاری کردند.
سه گروه جارودیه،سلیمانیه و بتریه(به فتح و سکون تاء)در قرون اولیه معرف گرایشات مختلف در زیدیه بود اما در طول قرنهای پنجم تا هشتم تفکرات سلیمانیه و بتریه بسیار کمرنگ شدند و زیدیه بخشی از مذهب شیعه به حساب میآمد از اوایل قرن نهم میلادی یعنی در دوره سیطره خلافت عثمانی به بخش وسیعی از جهان اسلام و از جمله حوزه عربی،زیدیه بار دیگر دستخوش تغییر گردید و این با مرحله سوم حکومت زیدیه مقارن بود.
عبد الله بن حمزه بن سلیمان در دوره حکومت خود تلاش زیادی کرد تا اختلافات مذهبی زیدیه با اهل سنت را از بین ببرد و این تلاشها در دوره حکومت محمد بن ابراهیم معروف به آل وزیر و دوره ریاست محمد بن علی شوکانی-قاضی القضات 4 امام زیدی یمن-به اوج خود رسید.
علی عبد الله صالح که نگران آن بود که دامنه این شعارها حکومت او را نیز بینصیب نگذارد،در صدد برآمد با توسل به زور،حرکت حوثیها را متوقف کند امام این اقدام اعضای شباب مؤمن را جریتر کرد و به درگیری با دولت یمن منجر شد.
علامه بدر الدین الحوثی در نهضت بازخیزی خود به این شبهه عالمانه پاسخ داده و استدلال کرده است که:«شیعیان،هیچگاه با سلاطین بنی امیه یا بنی عباس کنار نیامدهاند و ائمه شیعه همواره از نزدیک شدن پیروانشان به حکومتهای جور منع کردهاند."