چکیده:
ی صوتی در کلیهء گروههای پرسششونده ماموران راهنمایی و رانندگی بیشترین گروه متأثر از صدای ترافیک و دانشگاهیان کمترین افراد از لحاظ تأثیر صدای ترافیک بودند و همچنین از لحاظ وضعیت سلامت عمومی در مورد افسردگی و نمرهء کلی بین گروههای مختلف تفاوت معنیدار در سطح احتمال 0/05 مشاهده شد،ولی در سایر زیر مقیاسها(نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی،نارساکنشوری اجتماعی)بین گروههای مختلف تفاوت معنیداری در سطح احتمال 0/05 وجود نداشت.در نظرسنجی کلیه گروهها،صدای موتورسیکلت،بهعنوان آزاردهندهترین صدای ترافیک در این شهر معرفی شد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل نتایج نشان داد که از لحاظ میزان شدت صدای ترافیک و عوارض آلودگی صوتی در کلیهء گروههای پرسششونده ماموران راهنمایی و رانندگی بیشترین گروه متأثر از صدای ترافیک و دانشگاهیان کمترین افراد از لحاظ تأثیر صدای ترافیک بودند و همچنین از لحاظ وضعیت سلامت عمومی در مورد افسردگی و نمرهء کلی بین گروههای مختلف تفاوت معنیدار در سطح احتمال 0/50 مشاهده شد،ولی در سایر زیر مقیاسها(نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی،نارساکنشوری اجتماعی)بین گروههای مختلف تفاوت معنیداری در سطح احتمال 0/50 وجود نداشت.
جدول شمارهء(6):نتایج آزمون واریانس روی نمرات گروههای مختلف در زیرمقیاس افسردگی وخیم در پرسشنامهء سلامت عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در سطح احتمال 0/50 تفاوت معنیداری وجود دارد.
جدول شمارهء(7):نتایج آزمون واریانس روی نمرات گروههای مختلف در زیرمقیاس نمرهء کل در پرسشنامهء سلامت عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در سطح احتمال 0/50 تفاوت معنیداری وجود دارد بحث و نتیجهگیری تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق در خصوص بررسی میزان تأثیرآلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر شهروندان و عوارض احتمالی آن و همچنین یافتههای پرسشنامهء سلامت عمومی به شرح زیر است: در جدول شمارهء(1)میزان آلودگی صوتی خیابانهای مختلف شهر یزد مشخص شده است،به دلیل تعداد زیاد وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلتها،تمامی مناطق،آلودگی بالای استاندارد نشان میدهند که میتواند در درازمدت سلامت شهروندان یزدی را به مخاطره بیندازد.
به علت آنکه در بین گروههای مورد پرسش،مردان نقشهای اصلی را در این فعالیتها برعهده داشتند و بیشتر افراد صدای اصلی محیط را صدای ترافیک بیان کردند در نمودار شمارهء(3)شدت و میزان تأثیر آلودگی صوتی در 4 گروه بررسی شده است."