چکیده:
استفاده از فناوری اطلاعات،سازمانهای کنونی را در وضعیتی متفاوت از دهههای قبل قرار داده و چالشهای پیشرو در استفاده مؤثر از آن،از مسائل قابل توجه است.بنابراین بررسی عوامل مؤثر بر روی اثرات فناوری اطلاعات،جهت حذف یا کاهش آثار منفی و تقویت آثار مثبت حائز اهمیت است. در این راستا عوامل گوناگون فرهنگی،اجتماعی،روانشناختی، خطمشی گذاری،اقتصادی،مدیریتی و آموزشی بطور پیدا و پنهان وجود دارند که میتوانند نقش بازدارنده ایفاء نمایند.لذا بررسی این موضوع که چه عواملی سبب میشود تا نظام اداری نتواند رسالت خود را بصورت کارآمد در قبال کاربرد فناوری اطلاعات به انجام برساند و عوامل مذکور از لحاظ میزان تأثیرشان در چه وضعیتی قرار دارند و ارتباط آنها حائز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
"2-تأثیر فناوری اطلاعات بر نظام تصمیمگیری نقش مورد انتظار در فناوریهای اطلاعاتی پالایش و گردش اطلاعات مناسب مستقیم و ارائه حمایتهای قابل اتکا و منعطف است (Skyriusṣ2001ṣ481) به نظر میرسد بر سر این موضوع توافق باشد که فناوری اطلاعات باید عمل نماید،به عنوان: -یک ابزار ارتقا دهنده برای جستوجوی تصمیم و تحلیل بعنوان یک فعالیت متمرکز بر دانش سطح بالا.
نهایتا،سازمانهایی که تکنیکیتر و خلاقتر هستند،به نظر میرسد که سطوح بالاتری از کنترلها را اعمال نمایند،مخصوصا کنترلهایی سیاست مدار در استفاده از IT ، چنین سازمانهایی ممکن است سطوح عالیتری از حرفهایگرایی فنی و تخصصگرایی فنی را داشته باشند که موجب کامیابی در مدیریت IT است (Skyriusṣ2001ṣ480) تأثیر فناوری اطلاعات بر روابط کار هر نسل از تغییرات تکنولوژیکی برخی از کارها را پیچیدهتر و جالبتر میکند و سطح آموزش با ویژگیهای مورد نیاز را با کاهش کارهای ذهنی و دستی افزایش میدهد.
-ترس از بیکاری -فقدان شور و شوق در مناطق مختلف -مقاومت در برابر تغییر در نوع انجام کار 4-عوامل اقتصادی(چوپرا،0831،3) -کمبود بودجه -هزینه زیاد راهاندازی -هزینه توسعه و به روزرسانی نیروی انسانی و هزینه نگهداری -هزینه جستجوی آنلاین 5-عوامل خطمشی گذاری Rocberg) ،8002،3) -اولویتهای دولت -سیاست فناوری اطلاعات دولت 6-عوامل مدیریتی Rosberg) ،8002،3) -نگرش منفی مدیریت ارشد بدلیل پایین بودن سطح سواد رایانهای -عدم حمایت مناسب مدیریت ارشد از کاربرد IT در سازمان 7-عوامل آموزشی(چوپرا،0831،2) -سواد رایانهای ناکافی -عدم آموزش کاربران -عدم تسلط به زبان انگلیسی روششناسی برای انجام این تحقیق از روش تحقیق توصیفی-استنباطی با رویکرد همبستگی استفاده شده است و این تحقیق برمبنای هدف کاربردی است."