چکیده:
P> علاوه بر این منابع،نظرات برجستهترین حروفنگاران نیز،مانند، هرب لوبالین،11میلتون گلیزر،12پل راند13و اریک اسپایکرمن،14حائز اهمیت فراوان میباشد. با این مقدمه،در ادامه به معرفی کتاب ارزشمند و تاثیرگذار، حروفنگاری،چه زمانی،چه کسانی و چگونه؟که توسط فرید ریش فریدل،نیکلاس ات،برنارد استین،به سه زبان آلمانی،فرانسوی و انگلیسی و در سال 1998،به رشته تحریر درآمده،پرداخته میشود. در عرصهی طراحی گرافیک معاصر جهان و به ویژه ایران، حروفنگاری چاپی(تایپوگرافی)یکی از جذابترین،پرکاربردترین و بحث برانگیزترین واژگانی بوده است که استعداد طرح شدن را یافته است. در عرصه طراحی گرافیک معاصر ایران و همانگونه که از نمایشگاههای برگزار شده برمیآید،حروفنگاری،با خوشنویسی1،خط نقاشی،2دستنوشته3و حتی طراحی حروف4غیرچاپی،بهطور پیچیدهای خلط و یکی انگاشته شده است و دارای تفاسیر و برداشتهای غیرعلمی و نادرستی گردیدهاند. این در حالی است که واژهی تایپوگرافی در غرب،دارای تاریخ، اصول و کاربردهای مشخص و تعریف شدهای است و از آغاز صنعت چاپ و بهطور تخصصیتر با تنوع مفاهیم و کاربردها،چندین دهه است که سیر تکاملی خود را پشتسر میگذارد. 2Lحروفنگاری از مقولهی خوشنویسی،دستنوشته،طراحی حروف غیرچاپی و سایر موارد مشابه جدا بود و فقط طراحی و ترکیب حروف چاپی است.در غرب برخلاف حروفنگاری خودمان،هیچ حروفنگاری حق تغییر و تحریف آناتومی و ساختمان حروف چاپی یا همان قلم (فونت)را ندارد و فقط از آن قلم،جهت آرایش و ترکیب بهره میبرد و اگر مرتکب چنین تغییری شد،با پیگیری طراح اصلی قلم،خود را باید به جهت نقض حقوق معنوی طراح اصلی،به زودی در دادگاه حاضر ببیند. حروفنگاری یا تایپوگرافی از دو جز تایپ(حروف چاپی)و گرافی(نوشتن و نگاشتن)تشکیل یافته است و به روشنی نگاشتن و آرایش با حروف چاپی معنی میدهد.شاخهی حروفنگاری دو بخش دارد،یک بخش حرفهای آن است،شامل طراحی تایپ فیس5(قلم، فونت)و بخش دیگر و اصلی آن،مربوط به جنبهی کاربردی و مصرفی آن است که شامل آرایش و ترکیب تایپ در صفحه و بار گرافیکی آن در