خلاصه ماشینی:
"این ایده که فکرکردن،راه را برای آموزش بیشتر باز میکند،پذیرفته شده است؛به همین دلیل، از نظر والدین این که فرزندانشان چه میآموزند یا چه مطالعه میکنند مهم نیست بلکه اینکه فرزندانشان بیاموزند که چگونه فکر کنند، تصمیم بگیرند و قضاوت کنند،بسیار اهمیت دارد(میر کمالی و خورشیدی،7831).
یکی از مشکلات مدارس ما تکیه بر محفوظات است که از نظر سطح آموزشی بیشتر در قلمرو و حیطهی شناختی و در سطوح اول و دوم و آنچه باعث خلاقیت در دانشآموزان میشود،یک کلاس پرسشگراست جایی که معلم و شاکرد پرسشهایی غیر معمول و چالش برانگیزی مطرح میکنند به ندرت در سطوح دیگر طبقهبندی بلوم قرار میگیرد.
در زمینهی پرورش خلاقیت در دانشآموزان توجه به سه نکته حائز اهمیت است: 1)موضوعات درسی 2)روشهای تدریس 3)مهارتهای تفکر واگرا و مواد همچنین،در این زمینه،تورنس(9891) (به نقل از میرکمالی و خورشیدی،7831) راهکارهایی را برای افزایش خلاقیت در دانشآموزان به معلمان توصیه کرده است.
*اطلاعات لازم در مورد فرایند خلاقیت را به دانشآموزان ارائه دهید؛ *خودیادگیری را تشویق و ارزیابی کنید؛ کنجکاوی افراد موجب«خودیادگیری» آنها میشود؛ *انتقاد سازنده را توسعه دهید؛باید در نظر داشته باشید که در کنار هر موضوعی که تدریس میشود،باید فرصتهایی برای تقویت و توسعهی عادت و مهارت انتقاد سازنده به وجود آورد.
*ترس از عدم استقلال:ترس از تحقیر شدن توسط معلم مانع بزرگ دیگر در بروز خلاقیت و انجامدادن کارهای تازه است(به نقلاز میر کمالی و خورشیدی،7831) *برنامهی درسی فشرده،همراه با مدت زمانی محدود برای ارائه درس."