چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای عملی با نشاط کردن تربیت دینی انجام شده و کاربردی است.اجرای این راهکار،شادابی تربیت دینی دانشآموزان را به دنبال دارد.از آنجا که پژوهشگران قصد بررسی ادراکهای شخصی دانشآموزان را در خصوص موضوع یاد شده از طریق تجزیه و تحلیل پاسخ به پرسشهایی را دارد که توسط محققان ساخته شده از روش توصیفی-پیمایشی برای اجرای آن استفاده شده است.ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه بسته پاسخ است که اعتبار آن نیز از طریق«آلفای کرانباخ»به تأیید رسیده است. سؤال اصلی این است که چه روشهایی برای بانشاط کردن تربیت دینی دانشآموزان دبیرستانی که در مقطع سنی دوره دوم قرار دارند،مطلوب و مؤثر است.سنینی که نشاط،تحرک،پویایی و شادابی از ویژگیهای آن است و جلوگیری از بروز احساسات و هیجانات عاطفی موجب سرخوردگی و بروز بیماری و عقدههای روحی-روانی است.
خلاصه ماشینی:
"اهداف تحقیق هدف اصلی:شناسایی روشهای مطلوب عملی بانشاط کردن تربیت دینی مدارس با توجه به فرهنگ غنی اسلام اهداف فرعی:1-بررسی قرائت آیات و احادیث کوتاه به صورت سرود و تأثیر آن در نشاط تربیت دینی 2-بررسی برگزاری نماز جماعت در مدرسه و تأثیر آن در نظام تربیت دینی 3-بررسی و برگزاری و اجرای مسابقات دینی و تأثیر آن در نشاط تربیتدینی 4-بررسی برگزاری اردوهای تربیتی و دیدار از اماکن مقدس و تأثیر آن در نشاط تربیت دینی 5-بررسی استفاده از روش داستانپردازی دینی و تأثیر آن در نشاط تربیتدینی 6-بررسی نمایش ارزشهای دینی در قالب فیلم و تأثیر آن در نشاط تربیت دین روش تحقیق با عنایت بهعنوان پژوهش و از آنجا که پژوهشگر قصد بررسی وضعیت و روشهای فعلی را دارد و تحقیق در زمینهای از محیط اجتماعی(دبیرستانها)انجام میگیرد و با توجه به اهداف،سؤالات و دامنه امکانات موجود،پژوهش از روش توصیفی-پیمایشی است.
لذا با توجه به مقدار خی دوی به دست آمده،و مقدار آن در جدول بحرانی 13/3 x^2 میتوان چنین نتیجه گرفت که وجود تفاوت ذکر شده بیانگر معنادار (1)- Spearman (2)- bravon بودن آن است؛پس میتوان گرفت که از دیدگاه دانش آموزان متوسطه شهرستان دزفول،قرائت آیات و احادیث کوتاه به صورت سرود بانشاط کردن تربیت دینی مؤثر است.
با توجه به مقدار خی دوی به دست آمده،و مقدار آن در جدول بحرانی 13/3 x^2- میتوان نتیجه گرفت که وجود تفاوت ذکر شده بیانگر معنادار بودن آن است؛لذا میتوان چنین نتیجه گرفت که از دیدگاه دانش آموزان متوسطه شهرستان دزفول استفاده از روش داستانپردازی دینی در بانشاط کردن تربیت دینی مؤثر است."