خلاصه ماشینی:
"بنابراین،برای اینکه معلم بهتر ریشه و اساس هدفهای تربیتی را درک کند و با وضع صحیحتری شاگردان را به امور فرهنگی آشنا سازد،باید مطالعات عمیق و اساسی دربارهی فرهنگ جامعهاش داشته باشد.
برای مثال،در یک جامعه معلم به منزلهی دیکتاتوری است که باید فرمان او بدون چون و چرا اجرا شود و همه چیز تابع تمایلات،فهم،اطلاعات و تجربیات اوست؛در صورتیکه در اجتماع دیگر معلم فقط وظیفهی راهنمایی را به عهده دارد و خود مانند سایر شاگردان عضو کلاس است.
برنامهی مدرسه پیوسته تحت تأثیر افکار و نظریات، عادات و آداب و رسوم معمول در جامعه قرار دارد،در عین حال که تنها در مقابل اینگونه امور حالت انفعالی ندارد و نباید داشته باشد.
منظور این است که مدرسه به نوبهی خود در نگاهداری آداب و رسوم و ارزشهای اجتماعی و عقیدتی باید فعال باشد و در توسعهی اینگونه امور اقدامات مؤثر معمول دارد."