چکیده:
امروزه آموزشهای آزاد،که آموزش از راه دور نیز نمونهای از آن است جایگاه مهمی را در تربیت نیروی انسانی در سطح جهان به دست آورده است.در کشور ما،از چند سال پیش،مؤسسه آموزش از راه دور تأسیس شد که ناظر بر آموزش دانشآموزان دورههای راهنمایی و دبیرستان است و هنوز به آموزش معلمان تسری نیافته است. مقالهی زیر که از منابع یونسکو اخذ و ترجمه شده موضوع آموزش از راه دور را برای معلمان مطرح کرده است که این خود میتواند برای برنامهریزان آموزشی ما فتح بابی باشد در نگاهی دوباره به آموزش معلمان.امید است مورد توجه شما خوانندگان و افراد صاحبنظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"مقالهی زیر که از منابع یونسکو اخذ و ترجمه شده موضوع آموزش از راه دور را برای معلمان مطرح کرده است که این خود میتواند برای برنامهریزان آموزشی ما فتح بابی باشد در نگاهی دوباره به آموزش معلمان.
استفاده از سیستم آموزش از راه دور در این دانشگاه باعث ارتقای کیفی آموزشی معلمان گردیده است و این، خیلی فراتر از منابع کشورهای کوچک منطقه اقیانوسیه میباشد.
آیا این نوع آموزش مشروع است؟ معمولا یادگیری آزاد و از راه دور را به دیدهی موجه نمینگرند،زیرا در تاریخچهی آن میتوان به مؤسساتی اشاره کرد که از دانشجویان شهریه میگرفتند ولی خدمات ضعیف ارائه میدادند.
اما تعداد خیلی اندک از صاحبنظران معتقدند که یادگیری آزاد و از راه دور متناسب با بهترین شیوههای آموزشی رایج و رسمی است زیرا در دانشگاههای معتبر کشورهای صنعتی و در یک عصر طلایی مورد استفاده قرار گرفته است و این را شاید والدین ما به خاطر داشته باشند.
در دانشگاههای دووجهی و دانشگاههای آزاد خصوصی که آموزش در آنها هم از راه دور و هم به طور رسمی انجام میشود دانشجویان به گونهای امتحان میدهند که متناسب با دانشگاههای رسمی است.
2. آموزش از راه دور میتواند برای مخاطبانی که نیازهای آموزشی آنها در مؤسسات رسمی قابل برآوردن نیست بسیار مؤثر باشد.
3. یادگیری آزاد و از راه دور میتواند فرصتهایی برای تعامل بین دانشجویان و مدرسان ایجاد کند و گفتوگویی نامحدود بین آنها برقرار نماید و این مبنایی محکم برای آموزش است."