خلاصه ماشینی:
"اما باید دید آیا این تصور برای اینکه هم تربیت را مشخص کند و هم آن را از شبه تربیت متمایز سازد،کافی است؟پاسخ این سؤال منفی است؛ زیرا تصور مذکور،یعنی«ایجاد تغییرات مطلوب در نسل جدید»،میتواند از راههای مختلفی صورت گیرد و چنین نیست که این راهها به لحاظ تربیتی،همه قابل قبول باشند.
بدین معنا که با واداشتن افراد به کاری و مجازات کردن آنها در صورت تخلف میتوان شاهد انجام آن کار توسط آنها بود اما روشن است که این روش نیز تربیت نیست.
بهطور مثال،اگر تغییر مطلوب ما نماز خواندن باشد سخنی در این مورد به میان نخواهد آمد که نماز را برای چه میخوانیم و چرا نماز خواندن بر فرد واجب شده است؟بلکه ما تنها شرایطی را ایجاد میکنیم که فرد احساس کند که باید نماز بخواند و آن را بخواند؛اما لازمهی تربیت آن است که تغییرات موردنظر،منطق و ماهیتش برای فرد روشن شود."