چکیده:
تحلیل شد.نتایج نشان داد که بین آزمودنیهای متعلق به طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی از لحاظ متغیرهای مربوط به جو کلاس(یادگیری مشارکتی،فردگرایانه،رقابتی،انصاف در نمرهدهی،احساس بیگانگی نسبت به مدرسه، همبستگی کلاسی و حمایت اجتماعی)تفاوت معناداری وجود دارد.غیر از اینکه این تفاوت دربارهء متغیرهای متعلق به ویژگیهای عاطفی دانشآموزان(رضایت کلی،عاطفهء منفی،رابطه با معلم،همبستگی اجتماعی،فرصت،موفقیت و ماجرا)نیز معنادار بود. هدف اساسی این پژوهش مقایسهء طرح ارزشیابی توصیفی و نظام ارزشیابی سنتی با توجه به متغیرهایی مانند جو کلاس درس،خصوصیات عاطفی و رفتارهای خلاقانهء دانشآموزان دورهء ابتدایی بود.این پژوهش یک تحقیق کاربردی،غیرآزمایشی بوده و طرح آن از نوع دو گروهی بدون کنترل است.جامعهء آماری پژوهش دانشآموزان پایهء سوم ابتدایی بودند که در مدارس استان چهار محال و بختیاری تحت پوشش طرح
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که بین آزمودنیهای متعلق به طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی از لحاظ متغیرهای مربوط به جو کلاس(یادگیری مشارکتی،فردگرایانه،رقابتی،انصاف در نمرهدهی،احساس بیگانگی نسبت به مدرسه، همبستگی کلاسی و حمایت اجتماعی)تفاوت معناداری وجود دارد.
در این پژوهش همچنین جو کلاس درس در دو گروه آزمایشی(ارزشیابی توصیفی)و گروه(ارزشیابی سنتی)مورد مقایسه قرار گرفته و مشخص گردیده که میزان تعامل و کنش متقابل بین معلم و دانشآموزان و نیز دانشآموزان با یکدیگر،در گروه آزمایش به مراتب بیشتر از گروه گواه بوده و این تفاوت معنادار گزارش شده است.
جدول 2-نتایج آزمون معناداری مانوا برای اثر اصلی متغیر مستقل نوع ارزشیابی براساس نمرات جو کلاس (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون معناداری چندمتغیره در جدول 2 نشان داد که بین گروههای مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و سنتی از نظر متغیرهای جو کلاس(آموزش مشارکتی،فردگرایانه،رقابتی،انصاف در نمرهدهی،همبستگی کلاسی،احساس بیگانگی از مدرسه،حمایت اجتماعی و نمرهء کل جو کلاس)تفاوت معنادار وجود دارد(مقدار F آزمون؟؟؟ویلکز برابر با 351/772 است که صددرصد معنادرا است،0- P ).
جدول 3-نتایج آزمون معناداری مانوا برای اثر اصلی متغیرهای نوع نظام ارزشیابی براساس نمرات ویژگیهای عاطفی دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول 3 نشان میدهد که بین دو گروه مطالعه(ارزشیابی توصیفی)و مقایسه(ارزشیابی سنتی)بر روی متغیرهای مربوط به ویژگیهای عاطفی دانشآموزان تفاوت معنادار وجود دارد(مقدار F برای آزمون؟؟؟مساوی 73/456 بوده است که صددرصد معنادار است)."