چکیده:
انجام شده است.نتایج این بررسی نشان میدهد برنامههای تحصیلی فعلی با وضعیت مطلوب فاصلهء آشکار و نیاز به بازنگری جدی دارد.هدف این پژوهش شناسایی وضع موجود برنامههای تحصیلی رشتهء آموزش و پرورش ابتدایی در آموزش عالی ایران از نظر استادان علوم تربیتی و ارائهء راهکارهایی برای بهبود و رسیدن به وضع مطلوب است.در این مطالعه پنج فرضیه در ارتباط با وضع موجود و وضع مطلوب،اهداف،محتوا،روش آموزش و روش ارزشیابی از آموختهها مطرح گردیده است.تحقیق از نوع کاربردی و روش زمینهیابی است.جامعهء آماری 500 نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است که پس از تعیین حجم نمونه تعداد 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و پرسشنامهء
خلاصه ماشینی:
"سلسبیلی(0731)در تحقیقی با عنوان«بررسی دیدگاه مدرسان و دانشجویان نسبت به نقش مراکز تربیت معلم در ایجاد توان خود رهبری و خود ارزشیابی دانشجو -معلمان دانشگاه تهران»به این نتیجه رسید که نظام آموزشی ایران برای تربیت معلمان مقلد،یکنواخت و مسلط در ادارهء کلاس فعال است و در آن بیشتر بر حفظ کردن مطالب درسی تأکید و کمتر به فعالیت پژوهشی توجه میشود.
فرضیهء دوم:بین وضع موجود و وضع مطلوب برنامهء درسی رشتهء آموزش و پرورش ابتدایی در ایجاد زمینه برای تقویت مهارتهای عمومی(نوشتاری،کلامی،فعالیتهای گروهی،استفاده از فناوری روز)در یادگیری با نیازهای دانشجویان تفاوت وجود دارد.
فرضیهء چهارم:بین وضع موجود و وضع مطلوب برنامههای درسی رشتهء آموزش و پرورش ابتدایی در ایجاد زمینه برای تقویت اطلاعات و مهارتهای ویژه و تخصصی (آموزش فارسی،ریاضی،علوم،قرآن،دینی،هنر و کاربرد معلومات در عمل)با نیازهای دانشجویان تفاوت وجود دارد.
9-برنامهء درسی باید بیش از گذشته نسبت به جهتگیری خود بنیاد آموزش باورها و ارزشهای دینی و اخلاقی حساسیت نشان دهد:این موضوع باید به صورت مجزا در بین دروس عمومی یا تخصصی و اصلی یا به صورت فوق برنامه و یا به صورت تلفیقی در همهء دروس(هدف مشترک)گنجانده شود.
41-برنامهء درسی باید بیش از پیش یادگیری را در آموزش و تدریس محور قرار دهد و بر رویکرد عمیق و کسب تجربهء فعال دانشجو توجه نماید:استفاده از روشهای چندگانهء حل مسأله،طرح،کار گروهی،سخنرانی(به تناسب شرایط و موضوع)و توسعهء دانش معلمان نسبت به روانشناسی یادگیری به منظور ایفای نقش بهتر و کمک به دانشآموزان یا دانشجویان برای استقلال بیشتر در یادگیری ضروری است."