خلاصه ماشینی:
"حال که تدوین مقررات در حوزه اطلاعات مالی یک ضرورت است چه کسی باید آن را به عهده بگیرد؟بخش دولتی یا بخش خصوصی؟ دولت یا بخش خصوصی این موضوع را بلکویی (Belkaoui) در فصل چهارم کتاب تئوری حسابداری مطرح کرده است و مزایا و معایب تدوین استاندارد توسط دولت و بخش خصوصی در محیط امریکا را تشریح کرده است.
طبق قانون اوراق بهادار باید از سرمایهگذاران در برابر فریبکاریها حمایت شود بنابراین،مقررات حسابداری باید در راستای حمایت منافع عمومی باشد و دولت بهتر میتواند این نقش را ایفا کند، *کمیسیون بورس و اوراق بهادار این انگیزه را دارد که افشای اطلاعات کافی و لازم را برای تصمیمگیری الزامی کند، *کمیسیون بورس و اوراق بهادار قدرت قانونی بیشتری نسبت به هیئت استانداردهای حسابداری مالی دارد، *بعضی معتقدند که تضاد منافع بخش خصوصی با منافع عمومی،نظارت و کنترل را ضروری میسازد.
مخالفت با تدوین مقررات حسابداری توسط دولت نیز متکی به این دلایل است: *مقررات دولتی در زمینه افشای اطلاعات برای شرکتها هزینه بالایی دارد، *ممکن است سازمانهای دولتی در تدوین مقررات منافع جامعه را در نظر نگیرند بلکه بیشتر به منافع خود،نظیر افزایش بودجه،توجه کنند، *این خطر وجود دارد که مقررات حسابداری به دام سیاستزدگی بیفتد، *قدرت پلیسی میتواند به انجام تحقیقات در حوزه حسابداری خدشه وارد کند.
تجربه دیگر کشورها نشان میدهد که یک انجمن حرفهای مانند جامعه حسابداران رسمی به دلایل مختلف از جمله تجارب کشورهایی همانند امریکا و انگلستان نباید استانداردهای حسابداری را تدوین کند بلکه باید در تدوین آن مشارکت موثر داشته باشد،یعنی اگر دولت مسئولیت تدوین استانداردهای حسابداری را به عهده دارد باید تعداد درخور توجهی از اعضای هیئت یا کمیته تدوین استانداردهای حسابداری از اعضای جامعه باشند و دیگر گروههای ذینفع نیز در این مجموعه مشارکت داشته باشند."