خلاصه ماشینی:
"به راستی عدول از شرایط مکانی در یک روند پر حادثه سیاسی همچون اسلام آوردن احمد تکودار فرانروای ایران چگونه ممکن است؟آیا مقدم بر آن این امکان وجود دارد که درباره دولت ایلخانان بدون عنایت و التفات به قلمرون آنان یعنی ایران سخن گفت و اصولا در مورد هر دولتی میتوان بدون توجه به قلمرو آن اندیشه کرد؟حال در مورد یک فرمانروا از دولت ایلخانی یعنی احمد تکودار چگونه میتوان از الزامات حتمی که مقتضیات قلمرو او برایش ایجاد میکرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) ظرف سفالی مینایی، نقاشی روی لعاب،قرن هفتم،ه.
حتی از نظر ادبی و اصول نگارش که یکسانسازی اسامی ضرورت دارد نیز این رویه مورد ایراد خواهد بود برای اینجانب مبهم است شاید با فرات مرز غربی ایلخانان اشتباه باشد،اما در این استنکاف و امتناع نویسنده از اشاره به نام بس شگفتانگیز است و هم روش و هم نتایج کار او را با تردید مواجه میسازد."