چکیده:
هدف این تحقیق بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر پایبندی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز به ارزشهای دینی است.در این پژوهش ،نظریات وبر،پارسونز،اینگهارت ومید به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفته است.داده ها به وسیله پرسشنامه از یک نمونه 380 نفری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 81-1380 جمع آوری شدند.متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتنداز : متغیر های جمعیتی شامل ،سن وجنس؛متغیر های مربوط به پایگاه اقتصادی-اجتماعی شامل ، شغل پدر ، تحصیلات والدین ، گروه همسالان ، عوامل درون مدرسه ای (بسیج وشورای دانش آموزی ، دبیران دینی)ومتغیر میزان استفاده مذهبی از وسایل ارتباطی .متغیر وابیسته ،یعنی نظام ارزشی دینی هم به دو بعد باور دینی ورفتار دینی تقسیم می شود.تاثیر متغیر های مستقل بر روی متغیر وابسته سنجیده شد و نتایج نشان داد که اغلب متغیر ها وابسته معنا داری با متغیر وابسته دارند و پایبندی دانش آموزان به ارزشهای دینی متوسط رو به بالاست.
خلاصه ماشینی:
همانطور که در جدول مشاهده میشود میانگین پایبندی به ارزشهای دینی برای مردان 37/4 وبرای زنان 39/2 است که با توجه به مقدار T به دست آمده(2/55-)و سطح معناداری(0/011)تفاوت مشاهدهشده از لحاظ آماری معنیدار میباشد.
جدول 4-5 بیانگر رابطه بین درآمد پدر و پایبندی دانشآموزان به ارزشهای دینی میباشد که براساستحلیل رگرسیون ساده انجام شده است.
جدول 4-6 نشاندهنده رابطه بین تحصیلات پدر و پایبندی دانشآموزان به ارزشهای دینی میباشد که براساس تحلیل رگرسیون ساده انجام شده است.
جدول 4-7-همبستگی تحصیلات مادر با پایبندی دانشآموزان به ارزشهای دینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -8-بررسی فرضیه هشتم بین میزان استفاده دانشآموزان از وسایل و امکانات رفاهی و پایبندی آنها به ارزشهای دینی رابطه معکوسوجود دارد.
جدول 5-8-همبستگی میزان استفاده از وسایل رفاهی با پایبندی دانشآموزان به ارزشهای دینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) &%00108FEOG001G% -9-بررسی فرضیه نهم بین میزان جامعهپذیری مذهبی والدین و پایبندی دانشآموزان براساس تحلیلرگرسیون ساده میباشد.
جدول 4-11 بیانگر رابطه بین میزان جامعهپذیری مذهبی از طرف عوامل درون مدرسه(بسیج و شورایدانشآموزی)و پایبندی به ارزشهای دینی براساس تحلیل رگرسیون ساده است.
ضریب تعین (2R) به دستآمده در مرحله سوم نشان میدهد که در نهایت سه متغیر درون معادله،یعنی«میزان استفاده مذهبی ازوسایل ارتباط جمعی»،«جامعهپذیری مذهبی از طرف دبیران دینی»و«درآمد پدر»میتواند 0/71 ازواریانسمتغیر وابسته(میزان پایبندی به ارزشهای دینی دانشآموزان)را تبیین یا پیشبینی کنند.
در نهایت،رابطه میزاتن استفاده مذهبی از وسایل ارتباط جمعی با پایبندی دانشآموزان به ارزشهای دینی بااحتمال بیش از 95 درصد اطمینان معنادار میباشد و این رابطه مثبت و مستقیم است.
loV،weiveR lacigoloicoS naciremA ''seiteicos naepuiroE tseW xiS ni egnahc 9-dna feileB،roivaheB suoigileR fo ygolocysP ehT.