خلاصه ماشینی:
"آیا تا به حال از خود سؤال کردهایم که به راستی هدف این درس چیست؟و اساسا چیزی که از آن به انشا تعبیر میشود چه ماهیتی دارد و چه ابزاری میطلبد؟یا اینکه دست روی دست گذاشته،منتظر نشستهایم تا ببینیم چه بخشنامهای میرسد،کتاب درسی چه دارد،ما منکر این نیستیم که کتاب درسی لازم است و این کتاب هم حتی الامکان باید متد یک و خالی از نقص باشد ولی به این نکته هم اعتقاد داریم که«یک معلم خوب و روشمند و باسواد میتواند با دفترچه تلفن به عنوان متن درسی به بهترین وجه تدریس کند1»ناگفته نماند که معضل انشانویسی و به عبارتی شاملتر «نگارش»محدود به مدرسه و دبیرستان نمیشود حتی در دانشگاهها هم،همین مشکل وجود دارد،فی المثل فلان کتاب رسم الخطی و یا دستوری را به دانشجو معرفی میکنند و بر این تصورند که دانشجو با خواندن یکسری قواعد دستوری و رسم الخطی توان نوشتن مییابد غافل از اینکه نوشتن اولا دانش میخواهد فردی که نسبت به امری خالی الذهن است چگونه میتواند در مورد آن،چیز بنویسد در ثانی بر فرض اینکه چیزهایی فرا گرفته باشد و بداند شیوهء ارائهء آن را از کجا باید فرا بگیرد اگر او را در منگنه بگذاریم که بنویسد ناچار از کلیشهپردازی خواهد شد و در نهایت کپی چیزی را که خوانده است برایمان مینویسد."