خلاصه ماشینی:
"سرانجام آموزش و ممارست روی چنین تمرینهایی، فراگیر را به فهم بهتر و درست عبارات و مفاهیم و ترجمهء صحیح رهنمون میشود،اگر دانش آموز با انجام چنین تمرینهایی،نقش و ساختمان هریک از کلمات موجود در یک جمله را تشخیص دهد،به آسانی به مفهوم عبارت نیز پی خواهد برد.
اما اگر «هونا»را حال بگیریم،قید برای فاعل«یمشون» خواهد بود،و در این صورت آیه اینگونه معنی میدهد:آنها هنگام راه رفتن روی زمین آرامند.
مطابقت میان فعل و فاعل از جهت تذکیر و تأنیث الف:هرگاه فاعل مؤنث حقیقی باشد و بلافاصله بعد از فعل بیاید و مراد از آن نیز«جنس»و یا«جمع»نباشد؛فعل مؤنث میآید؛ مانند:سعدت مریم در اینگونه موارد اگر اسم مذکری هم بر اسم مؤنث عطف میشود، فعل مؤنث میآید؛مانند:سعدت مریم و علی عکس این مطلب در مورد اسم مذکر صادق است:سعد علی و مریم غلبه مذکر بر مؤنث در مورد غیر حالت مفرد است؛مانند مریم و علی یکتبان ب:هرگاه فاعل مؤنث حقیقی باشد،اما از عامل خود فاصله داشته باشد،تذکیر یا تأنیث فعل جائز الوجهین است؛مانند: کتبت(کتب)الرسالة کاتبة عالمة.
توضیح:در جمعهای مکسر ذوی العقول بهتر است به مفرد کلمه مراجعه کنیم،اگر مذکر بود،فعل را مذکر میآوریم و اگر مؤنث بود،فعل را مؤنث میآوریم؛مانند: قال الرجال قالت النساء در جمع مکسر غیر ذوی العقول بهتر است فعل به صورت مفرد مؤنث آورده شود؛مانند:أثمرت الشجار.
7-کیفما به گونهء زیر تجزیه و ترکیب میشود: -اسم شرط،نکرة،مبنی علی السکون -حال و منصوب محلا هرگاه بعد از«کیفما»فعل ناقصه بیاید(کیفما یکن الوالد یکن ابنه)،خبر افعال ناقصه خواهد بود."