چکیده:
سه مرحلهء پیشآزمون(قبل از جلسهء اول)،آزمون میانی(جلسهء هفتم)و پسآزمون (جلسهء پانزدهم)با استفاده از مقیاسهای عزتنفس الیس پوپ و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشاندهندهء اثربخشی آموزشهای شناختی-رفتاری بر سازگاری اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان بود.اما این آموزشها با توجه به ویژگیهای جمیعتشناختی آزمودنیها با سازگاری اجتماعی و عزتنفس آنها رابطهء معناداری نداشت.به عبارت دیگر آموزشهای عزتنفس با توجه به ویژگیهای فردی آزمودنیها تأثیر متفاوتی نداشته است.این پژوهش از نوع پژوهش علی-مقایسهای و نیمه تجربی است که با هدف بررسی اثربخشی نسبی آموزشهای شناختی-رفتاری عزتنفس بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر پایهء سوم مقطع دبیرستان انجام شد.بدین منظور 40 نفر از دانشآموزان را به شیوهء تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 20 نفری(گروه آزمایش و گروه گواه)تقسیم کردیم.سپس گروه آزمایش در جلسات آموزشهای شناختی-رفتاری عزتنفس شرکت کردند،اما گروه گواه سیر طبیعی تحصیل خود را ادامه دادند.هر دو گروه در جریان پژوهش در
خلاصه ماشینی:
"com (2)-کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش (3)-استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان (4)-کارشناس روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد IT سه مرحلهء پیشآزمون(قبل از جلسهء اول)،آزمون میانی(جلسهء هفتم)و پسآزمون (جلسهء پانزدهم)با استفاده از مقیاسهای عزتنفس الیس پوپ و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا مورد آزمون قرار گرفتند.
روش اجرای پژوهش برای انجام پژوهش از بین تمام دانشآموزان پسر پایهء سوم متوسطه که کمترین نمره را در پرسشنامهء سازگاری اجتماعی و آزمون عزتنفس داشتند،بهطور تصادفی 04 نفر انتخاب و به دو گروه 02 نفری تقسیم شدند که بهطور تصادفی یک گروه مورد آزمایش و گروه دیگر در فهرست انتظار قرار گرفت.
بنابراین نتیجه میگیریم که بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد و ادعای محقق مبنی بر اثربخشی آموزشهای شناختی-رفتاری بر افزایش سطح سازگاری اجتماعی تأیید میشود.
اندازهء تابع F تحلیل واریانس یکطرفه در مورد نمرات آزمون میانی و پسآزمون پرسشنامهء سازگاری اجتماعی بهترتیب برابر با 8/63 و 21/09 F- میباشد که نشاندهندهء تفاوت معنادار بین گروهها در اواسط و در پایان دورهء آموزش میباشد و گویای اثربخشی آموزشهای شناختی-رفتاری بر سطح سازگاری اجتماعی آزمودنیها است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)اندازهء تابع F تحلیل واریانس یکطرفه با اندازهگیریهای مکرر در مورد گروهها بیانگر تفاوت معنادار بین میانگینهای مورد مقایسه است و نشان میدهد که آموزشهای شناختی-رفتاری بر عزتنفس دانشآموزان مؤثر بوده است.
بحث در نتایج در این پژوهش میزان اثربخشی آموزشهای عزتنفس به سبک شناختی-رفتاری بر افزایش میزان سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر پایهء سوم دبیرستان بررسی شد.
Journal of personality and social psychology,vol 33."