چکیده:
عنوان بحث در این مقاله صورت جوهری است. این مقاله تحلیلی است مبتنی بر کتاب زتا.
ارسطو این اصطلاح یعنی صورت جوهری را بهکار نمیبرد، اما ما آن را صورت جوهری
مینامیم. بحث صورت در فلسفه ارسطو یکی از مهمترین مباحث فلسفی بهشمار میرود،
زیرا موجودیت هر چیزی به صورت آن است نه هیولای اولی، زیرا هیولای اولی چیزی است
بالقوه و یک شئ منحاز و مستقل نیست و نمیتواند مشارالیه «این» قرار گیرد. اما
صورت یک شئ منحاز و مستقل است و میتواند مشارالیه «این» قرار گیرد و صورت است
که به هیولای اولی تشخص میدهد. از میان اقسام جوهر، صورت مهمترین آنها تلقی
میشود، چون مرحله فعلیت است. در این مقاله نیز بحث میشود که ما در مورد صورت
جوهری هم واژه «this» بهکار میبریم و هم واژه «Such» را. این مقاله نشان میدهد
که بهکار بردن هر دو واژه مزبور در مورد صورت، درست است. لازم به یاد آوری است که
واژه «this» در مورد جزیی و واژه «Such» در مورد کلی بهکار میرود.
خلاصه ماشینی:
"در یک فصل، ارسطو هستیها (entities) را اوسیا مینامد، و در فصل دیگر او نقشی را که صورت جوهری باید به معنای جوهر نخستین داشته باشد روشن میسازد، در رساله زتا فصل دوم ارسطو موجوداتی را که متفکران مختلف آنها را جوهر نامیدهاند، فهرستوار بیان میکند از یک طرف اشیای مادی همچون حیوانات، گیاهان، اجزایشان، عناصر چهارگانه خاک، هوا، آب، آتش و غیره وجود دارند.
کتاب زتا تلویحا اشارت دارد که از میان موجودات تباهپذیر فقط موجودات زنده و از میان موجودات تباهناپذیر اجسام آسمانی جوهرهای مادی و محسوس هستند ـ هر چند که صریحا در کتاب زتا مورد توجه قرار نگرفته است ـ به هرحال، این یک قانون و قاعده کلی است که هر جوهر مادی باید دارای وحدت و وجود مستقل و قابل اشاره حسی باشد.
آنگاه که صورت یک «این» است، به لحاظ واقعیت بر جزیی برتری دارد و گاهی نیز با یک «چنین» یعنی کلی مقایسه میشود: اما همه عناصری که در تعریفاند باید واحد و یکی باشد زیرا تعریف، مفهومی واحد است و دال بر جوهر.
این مجموعه ـ یعنی ماده، جزیی، و صورت ـ پیآمد و توالی در راستای برتری چیستی است؛ ماده در درون جزیی متعین منتشر است، موجود جزیی زنده موجودی است که از طریق صورت با اشیای دیگر مرتبط است ممکن است گفته شود که ارسطو با اینکه قابل به تعین و تشخص است با وجود این افلاطونگرا است حتی اگر ارسطو برخطا باشد، میتواند قابل به مدعای اصلی فصل هفتم تا فصل نهم کتاب زتا باشد."