چکیده:
نویسندگانی چند،از جمله صادق هدایت،صادق چوبک و...را تحت تأثیر قرار داد.در این مقاله تأثیر ناتو رالیسم در آثار صادق هدایت مورد بررسی قرار گرفته است. ات بر جنبههای توارث محیط و بر مشاهدهی زندگی به دور از آرمانگرایی تأکید میورزد.«ناتو رالیسم»ادبی از طریق ترجمههای صورت گرفته در دوران مشروطیت وارد حوزهی ادبیات ایران شد و
خلاصه ماشینی:
"البته این واقعیت را هم بایستی پذیرفت که رویدادها وگرایشهای فلسفی،علمی، سیاسی،اجتماعی و اخلاقی قرن نوزدهم به فراهم آورن زمینه و پایه و مایههای ناتو رالیسم محدود نماند و به تعبیری،در شکل دادن و تعیین محتوا،روشهای و سمت و سوی آن نیز نقشی مهم بر عهده داشت؛مثلا بسیاری از تأثیرات علمی و اجتماعی در آثار امیل زولا بازتاب یافت و شخصیتهایی آفریده شد که از یکطرف زندگی خودشان را داشتند و از طرف دیگر،پروردهی تأثیرات موروثی و محیط اجتماعیای بودند که آنها را پرورانده بود.
ل،زنی که مردش را گم کرد، شبهای ورامین،آخرین لبخند،پدران آدم،علویه خانم،بوف کور،سگ ولگرد،دن ژوان کرج،میهنپرست،حاجی آقا و سایهی مغول،از این مؤلفه بهره برده است و به جای بیان ویژگیهای اخلاقی و روحی افراد،مشخصاتی از وضعیت مزاجی و حالات آنها را برای پیبردن به خصیصههای اخلاقیشان به دست میدهد.
با خودش میگفت: شاید آنها خوشبخت بودهاند!»(زنده به گور،65) زرین کلاه در داستان زنی که مردش را گم کرده،همان احساسی را نسبت به پسرش،مانده علی،دارد که مادرش در قبال او داشته است؛حس بیرحمی که تاحال باعث متلاشی شدن دو خانواده گردیده است:«بچهاش،مانده علی،هم یک وجودی بود که هیچ انتظارش را نداشت و علاقهای برای او حس نمیکرد.
» (سایه روشن،601) در بوف کور از زبان راوی میشنویم:«زمانی که در رختخواب گرم و نمناک خوابیده بودم،همهی این مسایل برایم به اندازهی جوی ارزش نداشت و در این موقع نمیخواستم بدانم که حقیقتا خدایی وجود دارد یا اینکه فقط مظهر فرمانروایان روی زمین است که برای استحکام مقام الوهیت و چاپیدن رعایای خود تصور کردهاند."