خلاصه ماشینی:
"رویدادهای تاریخی بزرگی همچون عاشورا که شیعیان را به عراق پیوند داده است، وجود مراکز دینی و فرهنگی پر اهمیت شیعیان در نجف و کربلا و کاظمین و سامرا، و نیز پتانسیلهای نیرومندی از قدرت تحرک سیاسی که در آنها وجود دارد؛ موجب میگردد که شیعیان مهمترین موضوع بحث در حوزه دولت و سیاست این کشور باشند.
آیا شیعیان قدرت یافته که بیشتر جمعیت عراق را تشکیل میدهند، در پی ایجاد یک حکومت اسلامی نظیر ایران میباشند؟ آیا حاضرند، دیگر قومیتها را هم در قدرت شریک سازند؟ آیا ایالات متحده قادر خواهد بود، خود را به عنوان شریکی قابل اعتماد به ویژه در اذهان شیعیان جلوهگر سازد؟ بدون تردید، آینده عراق بستگی به پاسخ این سوالات دارد.
در حالیکه فرقه شرفا این فرمول را به عنوان دروازهای برای حکومت خود تلقی میکرد، روحانیون شیعه نیز امیدوار بودند که این شرایط آنها را قادر سازد تا در صورت پایان یافتن قدرت بریتانیا در کشور بر فرایند قانونگذاری، اعمال نظر کنند.
حوادث مربوط به انقلاب اسلامی ایران در سالهای 1978ـــ 1979 باعث تشجیع شیعیان عراق و سوق دادن آنها به سوی رویارویی علنی با رژیم بعث گردید؛ اما محمدباقر صدر قبل از اعدام خود در سال 1980 اعتقاد داشت که شرایط سیاسی و جامعهشناختی عراق آمادگی لازم برای وقوع یک انقلاب اسلامی را ندارد.
اندکی پس از اینکه شورشیان کنترل بخش اعظمی از جنوب عراق را بهدست گرفتند، (آیتالله) ابوالقاسم خویی یکی از رهبران بزرگ شیعیان ـــ که در سال 1992 در نجف درگذشت ـــ از روی بیمیلی، تشکیل نوعی هیات حاکمه شیعی در عراق را مجاز دانست؛ اگرچه او به دنبال تاسیس حکومت اسلامی نظیر آنچه که (امام) خمینی طرفدار آن به شمار میآید، نبود."