خلاصه ماشینی:
"بهعبارتدیگر، شخص، با «خویشتن» سنجیده میشود تا در پرتو این «سنجش» بتوان دریافت که آیا با وجود تغییرات عارضی، وحدت ذات داشته است؟ حالآنکه هویت در ارتباط با «دگربرونی» معطوف به شناسایی شخص نسبت به اشخاص دیگر است؛ بهگونهایکه در سایه این «سنجش» بتوان دریافت که «شخص» به نسبت «اشخاص» دیگر، با وجود اختلاف زمانی و مکانی، آیا در کیفیت یا کیفیات خاصی مشترک است؟ در اینجا، ما به هویت از منظر «هویت شخصی» و «هویت کیفی یا نوعی» در مقام دو نیمرخ از چهره «هویت» مینگریم.
اکنون با بازشناسی و درک عمق استراتژیک مفهوم «هویت» در پرتو هویتشناسی هویت، در خطوط فوق میتوانیم بگوییم هویت چیست؟ هویت، «هستی» معنادار و تعریفشده انسان یا مجموعههای انسانی است که در تونل حیات تاریخی آنها، در گستره «وجود» و «موجودبودن» تاریخی، حفظ و استمرار یافته است؛ بهگونهایکه او را در مقام انسان از موجودات دیگر متمایز میسازد و در مقام یک فرد، شخص و مجموعهای از اشخاص، مبین «وحدت کیفی» آنها در «کثرت تاریخی» حیات بشری است.
اگرچه این «من» در خلأ شکل نگرفته و در جهان عینی در ارتباط با Other معنادار مینماید، اما در درون خود نیز حامل این معنا است که یک I (من) و یک Me[4] (هستم) در آن وجود دارند.
اگرچه meی جمعی ما، متغیر است و از شرایط، زمینهها و نیازهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر میپذیرد، اما این تغییر و تاثیرپذیری، نافی I یا عنصر ثابت نیست؛ لذا باید گفت شناخت عمیق و عمق استراتژیک مفهوم هویت، در گرو شناخت نقطه تشابه یا I است."