چکیده:
طرح مساله: مقاله با استناد به یافته های پژوهشی به منظور شناسایی وضعیت موجود وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر تدوین یافته است.
روش: در این پژوهش، پس از بررسی منابع، اسناد و مدارک و آمار، پرسش نامه ای تهیه و طی چند مرحله به اجرا درآمد. جامعه آماری، مدیران، معاونان، مشاوران و کارشناسان، وزارت آموزش و پرورش و جمعی از متخصصان و صاحب نظران بوده اند. توصیف و تحلیل اطلاعات براساس ماتریس ارزیابی عوامل استراتژیک و محاسبات مربوط به آن انجام شده است.
یافته ها: براساس نتایج حاصل از ارزیابی عوامل استراتژیک، آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر از لحاظ محیط داخلی در شرایط مطلوب نبوده و نقاط ضعف آن بیش از نقاط قوت بوده است. از حیث محیط خارجی هم در برابر تهدیدها و بهره گیری از فرصت ها برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر دانش آموزان از موفقیت چندانی برخوردار نبوده است.
نتایج: وزارت آموزش و پرورش با شناخت تهدیدها و فرصت های محیط خارجی و نقاط قوت و ضعف در محیط داخلی امکان سیاست گزاری و برنامه ریزی بهتر در جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را به ویژه در برنامه های «مدرسه محور» خواهد یافت.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این مقاله شناسایی&%02507EFRG025G% وضعیت موجود وزارت آموزش و پرورش در زمینۀ پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدراست که براساس پژوهشی انجام یافته در سال 1383 تدوین شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاصل از ارزیابی عوامل داخلی-نقاط قوت و ضعف-وزارت آموزش وپرورش نشان میدهد،امتیاز نهایی برآورد شده 1/75 از میانگین ماتریس عوامل داخلیکمتر است؛به این معنا که وزارت آموزش و پرورش از لحاظ محیط داخلی در زمینۀپیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر دانشآموزان در شرایط مطلوب قرار ندارد و درمجموع نقاط ضعف آن بیش از نقاط قوت آن بوده است(جدول شمارۀ 2).
عوامل محیطی شناختهشده که نتایج سایر پژوهشهای مرتبط را نیز تایید میکندبیانگر آن است که قبل از هرگونه اقدامی جهت مبارزه با موارد مخدر و سوءمصرف آن باروشهای درونسازمانی،میبایست بر رفع و حل آسیبها و تهدیدهای محیطی یا همانعوامل تهدیدکنندۀ خارجی همت گماشت و این کار،به عزم ملی و بسیج عمومی مدیریتکلان کشور نیاز دارد که در مباحث نظری بدان پرداخته شد؛و بخشی از تلاشهایآموزش و پرورش میبایست معطوف به این هدف مهم و دارای اولویت شود.
بنابراین پیشنهاد میشود ضمن این که وزارت آموزش و پرورش اهم بودجههایمربوطۀ خود را صرف ترمیم زیرساختها و تقویت محیط داخلی خود در رابطه باسیاستهای پیشگیرانۀ مدرسهمحور میکند،در جهت کاهش خطرات و تهدیدهای محیطخارجی که برای مراکز مختلف مبارزه با مواد مخدر در کشور مشترک است،در سطح ملیاز طریق ائتلاف با سایر سازمانها و مراکز دخیل در امر مبارزه و پیشگیری جهتفرهنگسازی و ایجاد عزم ملی و بسیج عمومی،اقدامات کلان جهت رفع یا تقلیلتهدیدات محیط خارجی مانند قاچاق و توزیع مواد مخدر و دسترسی سریع و آسان وارزان به آن،نارسایی قوانین و عدم اطلاعرسانی مناسب به جامعه و اولیا و..."