چکیده:
مقاله ی حاضر معناشناسی واژه ی نساء و بررسی روابط معنایی این واژه با واژگان مرتبط با آن در قرآن با الگوگیری از کتاب خدا و انسان در قرآن نگارش ایزوتسو یا همان مکتب «معناشناسی اولمان» است. افزون بر این، در این مقاله تلاش شده است سیمای کلی زن در قرآن و جایگاه وی با رویکردی به معنا شناسی- زبان شناختی واژه ی نساء ارائه شود. روش فهم آیات در این مقاله، صرفا بر ظاهر لفظ و جغرافیای نزول آیات است.
The present research pores over the meaning of the word women and its relation with associated words in the Quran following the method of the book “God and Mankind in the Quran" written by Izotsuo or Olman’s semantics. This research tries to reflect women’s general characteristics in Quran and her status through a Semantics and Linguistics approach to the word women. The apparent meaning and time of revelation of the verses are mainly considered in this research.
خلاصه ماشینی:
حوزهي معنايي واژهي نساء در قرآن کريم ابوالفضل عليشاهي قلعه جوقي بي بي زينب حسيني چكيده مقالهي حاضر معناشناسي واژهي نساء و بررسي روابط معنايي اين واژه با واژگان مرتبط با آن در قرآن با الگوگيري از کتاب خدا و انسان در قرآن نگارش ايزوتسو يا همان مکتب «معناشناسي اولمان» است.
3-2) حوزهي معنايي واژهي نساء در عصر نزول قرآن قرآن کريم اين واژه را در معناي جديدي برگرفته از مفهوم ارزشمند و نيکويي به معناي پشتوانه و تکيهگاه به کار برده است و اين صحيح است چون در پس هر نيرويي بايستي منبعي براي تأمين انرژي وجود داشته باشد که اين ديدگاه از بررسي واژگان مترادف و وابسته به آن که خواهد آمد قابل تبيين است.
4-2) واژگان متضاد در قرآن رجال، از ريشهي «رجل» به معناي فردي است که بر روي پا راه ميرود (ابن فارس، همان: ج2، ص492)، بنابراين رجال به معناي انسانهايي است که براي ايستادگي نيازمند پايه و بنياني استوارند و واژهي نساء در ميان روابط مفهومي با توجه به کاربرد قرآني آن در مقابل رجال به کار ميرود.
اب، در زبان عربي واژه «ابو» به معناي رشد و تغذيه است و از آن جهت به پدر اب گفته ميشود که تأمين کنندهي نيازهاي مادي افراد خانواده به صورت معمول، پدران هستند (ابن فارس، همان: ج1، 44) و اين در برابر واژهي «ام» قرار دارد.