چکیده:
در سال های اخیر تحولات جنسیتی گسترده ای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمی توان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاه های جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تاکید داشته و آن را در عرصه ی وسیع تری از پیامدهای تحصیلی دنبال کرده اند که بدون شک بخش عمده ای از این بررسی ها معطوف به توضیح افزایش انگیزش و دلبستگی تحصیلی دختران و نیز پیشرفت تحصیلی بیشترآنها در مقایسه با دانشجویان پسر بوده است. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمده ی تفاوت های جنسیتی در توانایی های شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاه ها، به این مهم پرداخته شود.
In recent years، extensive gender changes have occurred in higher education centers and universities that are not merely related to the quantitative changes and there is remarkable growth of female compared to male university students. Thus، the qualitative dimensions of this change have been emphasized by more significant point of views. Therefore، these viewpoints have pursued and analyzed the gross changes with respect to the consequent educational developments. Undoubtedly، a great part of these studies revealed that the female university students، motivation and attachment to education have led to their academic achievements.
خلاصه ماشینی:
"ملو و ورل 6 رابطهی چشمانداز زمان 7 با جنسیت و پیشرفت تحصیلی را بین جوانان با استعداد بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که تفکر منفی دربارهی آینده -Jackson -Earl-novel - inequality assessment - bold - Conscientious - Mello, Worrell - Time Perspective در بین دختران کمتر از پسران است ، پیشرفت تحصیلی نیز همبستگی منفی با نگرشهای تقدیرگرایانه نسبت به زمان حال داشت، در حالی که رابطهی مثبتی را با نگرشهای مطلوب نسبت به آینده نشان داد (ملو و ورل 2006: 271).
سؤال مهم در بحث از رابطهی جنسیت- تحصیل این است که چرا دختران با وجود توانایی برابر به رشتههای تحصیلی که ضامن و لازمهی پیشرفت شغلی ـ اجتماعی آنهاست علاقهی کمتری نشان میدهند، اصولا چه عوامل یا شرایطی وجود داشت که زنان تا دههی 70 حتی در بالاترین سطوح اقتصادیـ اجتماعی همواره انگیزهی قوی برای تحصیل نداشته و رفتن به مدارس عالی و دانشگاهها را امری بدیهی و قطعی در زندگی خود به شمار نمیآوردند و اگر هم وارد دانشگاه میشدند نیز لزومی نمیدیدند که تا فارغالتحصیلی به درس خود ادامه دهند (برناد، همان: 149).
جدول شمارهی 3: توزیع پیشرفت تحصیلی بر حسب شاخصهای گرایش مرکزی پراکندگی به تفکیک جنسیت آمارهها متغیرها گروه میانگین انحراف معیار تفاوت میانگین مقدار t درجهی آزادی سطح معناداری پیشرفت تحصیلی دختر 34/16 74/1 52/0 42/2 295 01/0 پسر 82/15 95/1 52/0 38/2 258 01/0 برای پاسخ به سؤال شمارهی 2 و شناخت اینکه آیا در سطوح انگیزش تحصیلی دانشجویان تفاوت جنسیتی وجود دارد یا نه از آزمون t تست مستقل و مقایسه میانگین نمرات انگیزش تحصیلی در هر یک از سه خرده مقیاس انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی به تفکیک جنسیت (در دو گروه پسران و دختران) استفاده شده است."