چکیده:
طرح بحث: این مطالعه با هدف مرور سیستماتیک پژوهشهای مربوط به مصرف مواد در
دانشآموزان ایرانی انجام شده است.
روش تحقیق: اسناد مرورشده شامل مقالات منتشرشده در مجلات علمی داخلی و خارجی،
پایاننامهها، مقالات ارائه شده در کنگرهها و گزارشهای سازمانی بوده است.
نتایج بر اساس شیوع مصرف مواد اپیوئیدی (افیونی)، الکل، حشیش و ماریجوانا،
کوکائین، مواد نیروزا، اکستازی و LSD در طول عمر، درماه گذشته، مصرف روزانه و نسبت
دانشآموزان در جمعیت معتادان ارائه شده است.
یافتهها: این مطالعه حاکی از آن است که تمام مطالعات انجام شده مربوط به سالهای
1379 تا 1383 بوده است. تعداد زیادی از این مطالعات اشکالات متدولوژیک داشته است؛
معهذا الکل و پس از آن تریاک و حشیش شایعترین مواد مورد مصرف در دانشآموزان را
تشکیل میدهند. همچنین تعداد دانشآموزان معتاد به مواد اپیوئیدی در کشور را
میتوان بین شش هزار تا ده هزار نفر تخمین زد.
نتیجه: انجام مطالعات ملی در این زمینه با متدلوژی صحیح و پیشبینی روشهای صحیح
پایش تغییرات شیوع و الگوهای مصرف مواد در دانشآموزان به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی
و جنسیت ضرورت دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه از اسنادی استفاده شد که به بررسی شیوع مصرف مواد اعتیادآور غیرمجاز در دانشآموزان پرداخته، متدلوژی تشریح شده، نتایج به تفکیک مواد ذکر شده، شاخص مربوطه مشخص و میزان آن ثبت شده بود.
2) نتایج مجموعا از 8 مطالعه که به بررسی شیوع مصرف مواد و اعتیاد در دانشآموزان پرداخته بودند استفاده شد؛ این اسناد و مدارک مربوط به سالهای 1378 تا 1383 بوده است.
شیوع مصرف روزانة شیره نیز در کرمان در پسران و دختران به ترتیب 2 و 2/0 درصد گزارش شده است 5ـ2) شیوع مصرف الکل تعداد 8 مطالعه به بررسی مصرف الکل در دانشآموزان پرداخته و شاخص مربوطه و میزان آن را ذکر کرده بودند (جدول شمارة 2).
[به تصویر صفحه مراجعه شود] جدول 5: نسبت دانشآموزان در جمعیت معتادان [به تصویر صفحه مراجعه شود] 3) بحث و نتیجهگیری نتایج این مطالعه نشان میدهد با اینکه در سالهای اخیر، اطلاعات تولید و منتشر شده در مورد وسعت و ماهیت اعتیاد افزایش یافته است، ولی این تحقیقات در زمینه شیوع مصرف مواد اعتیادآور غیرمجاز در دانشآموزان کشور به صورت پراکنده و در حد محدودی انجام گرفته است.
نویسندگان مقاله تلاش بسیار کردند تا به حداکثر پژوهشها و مستندات دسترسی یابند، ولی عملا در پژوهش حاضر تنها از 8 مطالعه که به بررسی شیوع مصرف مواد اعتیادآور غیرمجاز در دانشآموزان پرداخته، متدلوژی تشریح شده، نتایج به تفکیک مواد ذکر شده، شاخص مربوطه مشخص و میزان آن ثبت شده بود، استفاده شد."