چکیده:
نویسنده در این مقالهی تحقیقی با استناد به منابع متعدد داستاننویسی،زاویهی دید را در ابعاد گوناگون بررسی کرده است.
خلاصه ماشینی:
"خوانندهی علاقهمند میتواند برای تفصیل این مبحث بر منابع زیر مراجعه کند:جنبههای رمان(4-301)،تئوری فول(7-68)سلیمانی(031)،نظریهی رمان(48)،شیوههای داستاننویسی(47)،ساختار و تأویل(892)،لاتاری(271)، هنر فیکشن(111)،دستور زبان داستان(6-59)،فن داستاننویسی(07-663)، الفبای قصهنویسی(93)و عناصر داستان(932) شناخت زاویهی دید از دو جهت برای خواننده مهم است؛اول فهم داستان و دیگر ارزیابی آن.
مشکل اصلی نویسندگان ما،بهخصوص،نویسندگانی که بعد از انقلاب به عرصهی نویسندگی بهویژه داستان کوتاه قدم گذاشتهاند،این است که ادراک درستی از زاویهی دید و راوی ندارند و از آنجا که این دو عنصر بر دیگر عناصر ساختار داستان تأثیر مستقیم دارند،کلیت داستان ایشان به درجهی یک گزارش یا نقل ساده تقلیل مییابد و گاه دخالت آشکار آنها در روایت بر بافت داستان خلل وارد میکند.
برای نمونه علی محمد افغانی در شوهر آهو خانم افسانههای یونانی را از زبان نانوایی عادی بازمیگوید که این حرف و کلام شخصیت نمیتواند باشد و تنها بر فضلنمایی نویسنده و ضعف تکنیکی و اطناب در داستان دلالت دارد.
گاه نویسنده زاویهی دید را از شخصیتی به شخصیت دیگری در داستان تغییر میدهد و او را راوی داستان میکند و از دید او حرکت داستان را پی میگیرد و این نکته را فراموش میکند که،بهخصوص در داستان کوتاه،وقتی نویسنده شخصیتی را راوی داستان خود کرد،کنش و حرکت داستانی تا پایان داستان باید تابع دید و ذهنیت این شخصیت باشد و تا زمانی که توجیهی تکنیکی یا هنری برای تغییر وجود داشته باشد،زاویهی دید ثابت است.
شیوههای روایی شیوههایی که داستاننویس برای نقل روایت خود میتواند برگزیند،بسیار متنوع و متعدد است و این تا حدودی به خاطر تنوع و تعدد زاویهی دید داستاننویس است."