چکیده:
«آیا میتوانیم در شعر فارسی،نمونهای از هنر محض پیدا کنیم؟»این پرسش در بخش نقد ادبی کتاب ادبیات(1)دورهی پیشدانشگاهی انسانی مطرح شده است.در این مقاله برآنیم ابتدا هنر محض را با توجه به دیدگاه پارناسینها تعریف کنیم و سپس نمونههایی از سبک خراسانی،هندی و شعر معاصر را، که مصادیق آن در شعر فارسی است،نشان دهیم(با اندک تلخیص).
خلاصه ماشینی:
"به گفتهی دکتر شفیعیکدکنی(صور خیال:205) «شاعران فارسی زبان تا اواخر قرن پنجم از تصویر و تصرفات خیالی،هیچ قصدی جز نفس این کار نداشتهاند و از یکی دو مورد استثنایی اگر بگذریم،حوزهی مفهومی شاعران در همین قلمرو محدود میشده است».
پس شعر فارسی این دوره،به سوی تزیین روی میآورد و تصویر نوعی تزیین به حساب میآید و شاعر نقاشی است که همت او ترسیم طبیعت و دنیای بیرون است و چون ذهن او بیشتر از محیط خارج و طبیعت موجود و محسوس کمک میگیرد،نوعی هماهنگی تصویر و عناصر خیال را در شعر شاعران این دوره میتوان یافت.
الف)از فرخی سیستانی در وصف معشوق گهی لاله را سایه سازد ز سنبل گهی ماه را درع پوشد ز عنبر گهی صورتی گردد از عود هندی گهی پیکری گردد از مشک اذفر (فرخی سیستانی،3631:741) در وصف بهار بر دست بید بست ز پیروزه دستبند در گوش گل فکند ز بیجاده گوشوار از کوه تا به کوه بنفشهست و شنبلید از پشته تا به پشته سمنزار و لالهزار گویی که رشتههای عقیق است و لاژورد از لاله و بنفشه همه روی مرغزار (همان:761) در وصف آتش غم عاشقی ناچشیده و لیکن خروشیده چون عاشق از ناتوانی چو زرین درختی همه برگ و بارش ز گوگرد سرخ و عقیق یمانی چو از کهربا قبهای بر کشیده زده بر سرش رایت کاویانی (همان:363) در وصف ابر تو گفتی گرد ز نگار است بر آیینهی چینی تو گفتی موی سنجاب است بر پیروزه گون دیبا (همان:1) ب)از منوچهری دامغانی در وصف قطرهی باران بر گل وان قطرهی باران که برافتد به گل سرخ چون اشک عروسی است بر افتاده به رخسار وان قطرهی باران که برافتد به سر خوید چون قطرهی سیماب فتاده است به زنگار وان قطرهی باران که برافتد به گل زرد گویی که چکیده است مل زرد به دینار (منوچهری،3631:73) در وصف طبیعت نرگس همی در باغ در،چون صورتی در سیم و زر وان شاخههای مورد تر چون گیسوی پر غالیه گردی بر آبی ریخته،زر از ترنج آویخته خوشه ز تاک آویخته،مانند سعد الاخبیه (همان:19) در وصف آتش آتش و دود چو دنبال یکی طاووسی که بر اندوده به طرف دم او قار بود وان شرر گویی طاووس به گرد دم خویش لؤلؤ خرده فتالیده به منقار بود چون یکی خیمهی مرجان ز برش نافهی مشک که سمن برگ بر آن نافهی عطار بود (همان:912) با رویگردانی شاعران از سبک عراقی،سبک هندی از اوایل قرن یازدهم رواج یافت."