چکیده:
برنامههای رسمی و متداول در کلاسهای درس عمدتا بر پرورش حافظه و به کار انداختن قوای ذهنی شاگردان تأکید میکنند و رشد جنبههای اجتماعی، عاطفی و...آنها چندان موردتوجه قرار نمیگیرد.بر ایناساس،لزوم وجود برنامههایی به نام«فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل»که بر جنبههای مهارتی و نگرشی دانشآموزان تأکید میکنند،کاملا مشخص است. در این مقاله برآنیم که تجربهای کاربردی«کارگاه شعر و شاعری»را به عنوان یکی از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل درسی برای کتاب ادبیات فارسی(1)پیشدانشگاهی و علاقهمندان،به سرودن شعر،معرفی کنیم.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری پس از اعمال دو شیوهی بالا،بهراحتی میتوان اوزان را طبق سنت تقطیع کرد و دانشآموزان دیگر با دو تقطیع(یکی تقطیع کتاب درسی و دیگری تقطیع به شیوهی سنتی)و مشکل این که کارگاه شعر و شاعری تجربهای از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل محسن پرورین کارشنا ارشد زبان و ادب فارسی، دبیر ادبیات دبیرستانهای اشنویه چکیده برنامههای رسمی و متداول در کلاسهای درس عمدتا بر پرورش حافظه و به کار انداختن قوای ذهنی شاگردان تأکید میکنند و رشد جنبههای اجتماعی، عاطفی و...
در این مقاله برآنیم که تجربهای کاربردی«کارگاه شعر و شاعری»را به عنوان یکی از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل درسی برای کتاب ادبیات فارسی(1)پیشدانشگاهی و علاقهمندان،به سرودن شعر،معرفی کنیم.
باتوجه به این که بعضی دانشآموزان رشتههای علوم تجربی، ریاضی و هنر به شعر علاقهی خاصی دارند و ذوق و استعداد سرودن شعر در آنان دیده میشود و ازسوی دیگر مجالی برای بروز و پرورش استعدادهایشان نیست،کارگاه شعر و شاعری میتواند موقعیت مناسبی برای آنان نیز فراهم کند تا ضمن یادگیری نسبی علم عروض و قافیه،به این سرمایهی خدادادی خود بپردازند.
مطالب مربوط به«تقطیع به ارکان»و«اختیارات شاعری»(1) -وزنی و زبانی-بااستفاده از ابیات تقطیع هجاییشدهی دانشآموزان به شور و مشورت گذاشته میشود؛آنها بهصورت گروهی و بااستفاده از«خرد جمعی»هجاهای مصراعهای هربیت را باهم مقایسه میکنند و در عمل درمییابند که اختیارات شاعری از ملزومات و دستمایههای کاربردی شاعران است و برای تعیین وزن شعر،فرد باید از انواع اختیارات شاعری نیز مطلع باشد."