چکیده:
برنامههای رسمی و متداول در کلاسهای درس عمدتا بر پرورش حافظه و به کار انداختن قوای ذهنی شاگردان تأکید میکنند و رشد جنبههای اجتماعی، عاطفی و...آنها چندان موردتوجه قرار نمیگیرد.بر ایناساس،لزوم وجود برنامههایی به نام«فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل»که بر جنبههای مهارتی و نگرشی دانشآموزان تأکید میکنند،کاملا مشخص است. در این مقاله برآنیم که تجربهای کاربردی«کارگاه شعر و شاعری»را به عنوان یکی از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل درسی برای کتاب ادبیات فارسی(1)پیشدانشگاهی و علاقهمندان،به سرودن شعر،معرفی کنیم.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری پس از اعمال دو شیوهی بالا،بهراحتی میتوان اوزان را طبق سنت تقطیع کرد و دانشآموزان دیگر با دو تقطیع(یکی تقطیع کتاب درسی و دیگری تقطیع به شیوهی سنتی)و مشکل این که کارگاه شعر و شاعری تجربهای از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل محسن پرورین کارشنا ارشد زبان و ادب فارسی، دبیر ادبیات دبیرستانهای اشنویه چکیده برنامههای رسمی و متداول در کلاسهای درس عمدتا بر پرورش حافظه و به کار انداختن قوای ذهنی شاگردان تأکید میکنند و رشد جنبههای اجتماعی، عاطفی و...
در این مقاله برآنیم که تجربهای کاربردی«کارگاه شعر و شاعری»را به عنوان یکی از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل درسی برای کتاب ادبیات فارسی(1)پیشدانشگاهی و علاقهمندان،به سرودن شعر،معرفی کنیم.
هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف؛در این وزن تقطیع به شیوهی اول نیز همین نتیجه را در بردارد اما چون اصل بر رعایت قاعده است، شیوهی دوم اعمال میشود.
کارگاه شعر و شاعری (تجربهای کاربردی از فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل) یکی از دروس تخصصی رشتهی تحصیلی علوم انسانی در مراکز پیشدانشگاهی،«ادبیات فارسی 1»است که بخشهای اصلی آن،مباحثی از عو لم قافیه و عروض را دربرمیگیرند.
باتوجه به این که بعضی دانشآموزان رشتههای علوم تجربی، ریاضی و هنر به شعر علاقهی خاصی دارند و ذوق و استعداد سرودن شعر در آنان دیده میشود و ازسوی دیگر مجالی برای بروز و پرورش استعدادهایشان نیست،کارگاه شعر و شاعری میتواند موقعیت مناسبی برای آنان نیز فراهم کند تا ضمن یادگیری نسبی علم عروض و قافیه،به این سرمایهی خدادادی خود بپردازند."