چکیده:
یکی از دروس تخصصی دانشآموزان علوم انسانی و معارف اسلامی،فلسفه و منطق است.آمار و تحقیقات نشان میدهد که درصد و میانگین قبولی دانشآموزان در این درس بسیار پایین و یا در حد رضایتبخش نیست.نویسنده در این مقاله به بررسی و دلایل افت تحصیلی در این درس میپردازد و در ادامه پیشنهادهایی ارائه میدهد.امید که با نقد و بررسی بیشتر و استفاده از روشهای فعال و نوین تدریس،به تحلیل عقلی و فکری دانشآموزان در همهی امور کمک کنیم.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه پیشنهادهایی برای حل مشکلات یاد شده ارائه میشود: پیشنهاد اول:قبل از شروع درس،حتما حضور و غیاب دانشآموزان را انجام دهید و به چهرهی آنها نگاه کنید تا آنها بدانند و حس کنند که وجود و حضورشان برای شما مهم و ارزشمند است.
پیشنهاد دوم:قبل از تدریس هر بخشی از کتاب فلسفه و منطق،از دانشآموزان بخواهید درس جدید را در منزل روزنامهوار مطالعه کنند.
پیشنهاد چهارم:هنگام حضور در کلاس درس،یک یا چند کتاب فلسفه و منطق مناسب برای آشنایی دانشآموزان با منابع و مأخذ این علوم،با خود به کلاس بیاورید و آنها را طوری روی میز بچینید که مشخص باشند.
پیشنهاد هفدهم:برای مثال آوردن،از دانشآموزان استفاده کنید تا آنها نیز مثالها و نمونههایی دیگری از مطلب درس را در کلاس ارائه کنند.
پیشنهاد هیجدهم:از تمرینهای خارج از کتاب به عنوان تکلیف در منزل استفاده کنید و در جلسهی بعد،دفتر تکلیف آنها را مخصوصا در درس منطق ببینید و اشکالات را توسط دانشآموزان رفع کنید؛یعنی خودشان پای تابلو آنها را حل کنند تا درس تکرار شود و یادگیری بیشتر و بهتر انجام گیرد.
پیشنهاد بیستویکم:در رابطه با این درس،در سطح کلاس، مدرسه و منطقه همایش و گردهمایی برگزار کنید و از دانشآموزان بخواهید که با تهیهی مقاله و یا کار تحقیقی،تجربیات درسی و عملی خود را در مورد این دروس برای سایر دانشآموزان بیان دارند و یا از نمایشگاهی دیدن کنند که در آن،وسایل کمک آموزشی ساخته شده توسط دبیران ودانشآموزان سایر مدارس و مناطق به نمایش درآمده است."