خلاصه ماشینی:
"از آنجا که دین به جای این که موضوع مطالعاتی باشد،عرصهی مناسک است،معلمان کلاسها غالبا متوجه میشوند که دانشآموزان فاقد فهم پیچیدهای نسبت به تاریخ و آموزههای ایمانی خود هستند و این احساس را نسبت به دیگر ادیان هم دارند.
بنابراین،سؤال این نیست که آیا مطالعات مذهبی باید در برنامههای آموزشی قرار بگیرد یا نه،بلکه سؤال این است که چهطور میتوان دین را به عنوان بخش حیاتی زندگی بشریت،بهطور مؤثری معرفی کرد؟ آیا فهم دین قابل انتظام است؟ پاول گری فیث از دانشگاه«ایلی نویز»شیکاگو،در مورد این که دین چیست و چهطور میتوان آن را فهمید،میگوید:«کلمهی دین آنطور که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد،مجموعهای از نگرشهای پیچیده و بعضا نامتجانس است و تاریخ نسبتا کوتاهی را شامل میشود.
مطالعات دینی که در دانشگاههای غربی صورت گرفته، براساس بر حق بودن خود و مخالفت با خداشناسی و خودشناسی این دین است که تاریخ غرب را از زمان ایجاد اروپای غربی در قرون وسطا تا اصلاحات قرن شانزدهم شکل میدهد و بعدا در خلال عصر اکتشافات میان تمدنها،به مواجهه با دیگر ادیان میرود.
بنابراین،سؤال این نیست که آیا مطالعات مذهبی باید در برنامههای آموزشی قرار بگیرد یا نه، بلکه سؤال این است که چهطور میتوان دین را به عنوان بخش حیاتی زندگی بشریت،بهطور مؤثری معرفی کرد؟ کلیسای موجود بوده است.
خداوند چهطور میتواند در ارتباطش با طللاب تورات،هم دور از دسترس باشد-از آنجا که حالت تقدس دارد-و هم در همان حال،با داشتن آزادی عمل قابل ملاحظه، به اندارهی کافی نزدیک باشد؟طعنهی دیگر در این حقیقت نهفته است که یهودیان براساس قانون یهودیت و تورات،خودشان را مردم برگزیده و جدا از جهان میدانند."