خلاصه ماشینی:
"در یک کلام، اگر کل ساعات منظور شده برای تدریس در مدارس را جمع بزنیم، متوجه میشویم که در مقایسه با آموزش زبان در مؤسسات خارج از مدرسه بسیار کم است.
در ادامه ایشان نتیجه میگیرد: اگر بخواهیم دانشآموزان از آموختههایشان در درس زبان بهره ببرند و فقط برای کسب نمره، مطالب درسی را حفظ نکنند، باید فرصتی به آنان داد تا در عمل آموختههای خود را به کار گیرند که با ساعت تدریس فعلی اصلا مقدور نیست.
وی اشاره میکند، یکی از اهدافی که از سوی آموزش و پرورش در رابطه با آموزش زبان انگلیسی ذکر شده است، «کمک به دانشآموز برای یادگیری زبان انگلیسی در حدی است که بتواند منظور خود را به زبان انگلیسی بیان کند».
در خاتمه، وی چند پیشنهاد به شرح زیر مطرح کرده است: * برای استفادهی عملی از زبان انگلیسی و یا اصطلاحا کاربردی شدن آن در هنرستانهای کارودانش، رشتهای به نام «آموزش علمی کاربردی زبان انگلیسی» دایر شود تا با توجه به روند تدریس در هنرستانهای کارودانش، فراگیرندگان حداقل بتوانند پس از دریافت دیپلم به انگلیسی حرف بزنند."