چکیده:
سوئین برن فیلسوف دین معاصر در کتاب ایمان و عقل به تلقیای از عقل نزدیک میشود که دارای اوصاف دوازدهگانهای است که در پایان نوشتار آمده است.نکتهء قابل تأمل آن است که او در تقویم مفهوم عقل عمدتا به نحو«سلبی» عمل میکند،و در این اوصاف دوازدهگانه چندان سازگار نیست. نگارنده کوشیده تا با بازخوانی فصول کتاب سوئین برن،مدعای فوق را به مسند تحقق بنشاند. کتاب ماه فلسفه
خلاصه ماشینی:
"»62 سوئین برن نوع دیگری از توضیحات غیر عقلانی را آنجایی میداند که ماهیت امری که در صدد توجیه آن هستیم با تاریخ گره میخورد و مشخص است که اینجا بحث او متوجه مسیحیت است و میگوید ما باید برای توجیه مسیحیت،نوعی ادله استقرایی مبتنی بر دادههای تاریخی را ارائه کنیم.
کمک به دیگران برای وصول به رستگاری83 نکتهء جالب آن است که سوئین برن معتقد است میتوان حتی به لحاظ درون دینی و با اهدافی که خود ادیان معرفی میکنند،به مقایسه ادیان پرداخت و از عقلانی بودن یکی نسبت به دیگری سخن گفت.
34 یک مرور کلی از کار سوئین برن در اینجا لازم است،به نظر میرسد او پس از طرح محدودیتهای عقل از منظر بیرون دینی(فلسفی)و درون دینی(کلامی)به این نکته سوق داده میشود که آیا میتوان بر اساس غایات و اهدافی که خود دین وعده میدهد،ادیان را مقایسه کرد و از عقلانیت نسبی یکی نسبت به دیگری سخن گفت یا نه؟پاسخ سوئین برن،مثبت است و معیارهای سهگانهء رهایی،امیدبخشی از طریق معاد و کمک به دیگران در جهت رهایی را مطرح میکند و معتقد است اینها معیارهایی است کهامکان مقایسهء ادیان را فراهم میکند و فرد میتواند بر اساس این ملاکها،عیار عقلانیت ادیان را ارزیابی کند.
55 معجزه و اینکه آیا معجزات نقض قوانین طبیعت و لذا غیر عقلانی است،بحث دیگری است که سوئین برن مطرح میکند و گویا با این تعبیر که نقض قوانین طبیعت توسط خداوند به نوعی«مهر و نشانهء خداوند»65بر جریان طبیعی امور است،به توجیه آن میپردازد."