چکیده:
دراین پژوهش، رابطه مکان کنترل مادر ( شامل گرایشهای سهگانه درونی، افراد
قدرتمند و شانس) و مکان کنترل فرزند با پیشرفت تحصیلی( معدل کل ) مورد
بررسی قرار گرفت. چهارصد نفر از دانشآموزان پسر و دختر پایه چهارم ابتدایی
شهر تهران و چهارصد نفر مادران با سواد آنها به پرسشنامه مکان کنترل لونسون
(IPC) و مقیاس مکان کنترل نوویکی-استریکلند پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان
داد که در معدل کل دانشآموز،به ترتیب اهمیت، عوامل مکان کنترل بیرونی
دانشآموز، مکان کنترل مادر با گرایش شانس و مکان کنترل مادر با گرایش درونی
رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دارند. رابطهای بین مکان کنترل بیرونی مادر با
گرایش افراد قدرتمند و پیشرفت تحصیلی بهدست نیامد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تاثیر خانواده-بهویژه مادر-در رشدشخصیت و گرایشهای شناختی و انگیزشی فرزند،هدف دیگر پژوهش بررسی رابطهبین مکان کنترل مادر(منبع کنترل درونی-بیرونی،با گرایش شانس و افراد قدرتمند)وپیشرفت تحصیلی فرزند و تعیین سهم هریک از متغیرهای مکان کنترل مادر و مکانکنترل فرزند در پیشبینی پیشرفت تحصیلی است.
خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموز از روی متغیرهای مکان کنترل دانشآموزو مکان کنترل مادران آنان با گرایشهای درونی،شانس،و افراد قدرتمند(به تصویر صفحه مراجعه شود)توجه:متغیر مکان کنترل مادر با گرایش افراد قدرتمند به دلیل عدم همبستگی معنادار با متغیر ملاک وارد معادله نشده است.
بنابر آنچه گفته شد،چون یکی از هدفهای پژوهش حاضر پیشبینی یک متغیرملاک(پیشرفت تحصیلی دانشآموزان)از روی چند متغیر پیشبین(مکان کنترلدانشآموزان،و مکان کنترل مادران آنان با گرایشهای درونی،شانس،افراد قدرتمند)است،پس از انجام محاسبات به وسیلۀ بسته نرمافزار آماری کامپیوتری علوم اجتماعی (+CP/SSPS) ،خلاصه نتیجه اجرای مدل رگرسیون گامبهگام در جدول 2 ارائه شدهاست.
3)در گام سوم وقتی که متغیر مکان کنترل مادر با گرایش درونی ?(IX) وارد تحلیلمیشود،نتیجۀ تحلیل واریانس رگرسیون چندگانه به وجود رابطه منفی بین متغیرهایمکان کنترل فرزند و مکان کنترل مادر با گرایش شانس و گرایش درونی با پیشرفت&%05903OVRG059G% تحصیلی فرزند اشاره دارد،زیرا اثر رگرسیون معنادارست( 5000/0<P و 20/6-693?3F ).
بالاخره وجود رابطه منفی بین مکان کنترل درونی مادر و پیشرفت تحصیلی فرزندمیتواند شاهد گویای این واقعیت باشد که نگرشها یا باورهای مادران در مورد مکانکنترل آنها بازتابش کامل شیوههای تربیتی آنان نیست.
پژوهش حاضر بین مکان کنترل مادران با گرایش شانس و پیشرفت تحصیلی(معدلکل)فرزندان رابطه منفی نشان داد،یعنی هرچه باور و گرایش مادر به شانس بیشتر باشد،پیشرفت تحصیلی فرزند کمتر خواهد بود."