چکیده:
به منظور بررسی ارتباط بین سبکهای اسناد وعزت نفس دانشجویان، تعداد 277 نفر
(151 دختر و 126 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه گیلان از طریق نمونهگیری
تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسش نامههای سبک اسناد سلیگمن و عزت نفس کوپر
اسمیت درباره آنها اجراء گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری حاکی از آن بود که
بین دختران و پسران دانشجو در دو سبک اسناد درونی- بیرونی (پس از موفقیت) و کلی-
اختصاصی (پس از شکست) تفاوت معنی داری وجود دارد. اما در میزان ارتباط بین انواع
سبکهای اسناد دانشجویان با سال ورود به دانشگاه و ماهیت رشتههای تحصیلی آنها
تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بر اساس نتایج آزمون مجذور خی تنها سبک اسناد
درونی- بیرونی (پس از موفقیت) با جنسیت دانشجویان و سال ورود آنها به دانشگاه تفاوت
معنیداری را نشان داد. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نیز حاکی از آن بود که بین میزان عزت
نفس دانشجویان و ماهیت رشتههای تحصیلی آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین
نتایج بدست آمده ازآزمون tگروههای مستقل بیانگر آن بود که از لحاظ میزان عزت نفس هیچ
گونه تفاوتی بین دختران و پسران دانشجو وجود ندارد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون همزمان
و گام به گام نیز نشان داد که میان سه سبک پایدار - ناپایدار (پس از موفقیت)، پایدار-
ناپایدار و کلی- اختصاصی (پس از شکست) با عزت نفس دانشجویان رابطه منفی و معنی
داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج اجرای آزمون تحلیل واریانس تک متغیری برای بررسی اثر عامل جنسیت بر انواع سبک های اسناد نشان داد که در سبک اسناد درونی ـ بیرونی پس از موفقیت با توجه به (05/0P<، 91/5=1،276F) و در سبک اسنادی کلی ـ اختصاصی پس از شکست با توجه به (05/0P<، 55/5=1،126F) بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج اجرای آزمون تحلیل واریانس تک متغیری برای بررسی اثر عامل ماهیت رشتههای تحصیلی در انواع سبک های اسناد نیز نشان داد که بین این سبکها بر اساس رشتههای تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد.
همچنین ضرایب حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نمره کل عزت نفس بر حسب متغیرهای پیش بین نشان می دهد که مقدار ضرایب رگرسیون سبک های اسناد پایدار ـ ناپایدار پس از موفقیت (57/0=b) در سطح 01/0P< و کلی - اختصاصی پس از شکست (27/0-= b) در سطح 05/0P< معنیدار شده است.
تحلیل دادههای این پژوهش در مورد سؤال دوم نیز حاکی از آن بود که میان سبک اسناد پایدار ـ ناپایدار (پس از موفقیت) و پایدار ـ ناپایدار و کلی ـ اختصاصی (پس از شکست) با میزان عزت نفس دانش جویان رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج این تحقیقات با یافته های پژوهش حاضر هم جهت میباشد اما برخلاف مطالعات فوق، در پژوهش حاضر رابطه اسناد پایدار ـ ناپایدار پس از موفقیت با میزان عزت نفس آزمودنیها منفی و معنی دار گردیده است که به نظر میرسد با توجه به نظریه جیمز (3) (1982، به نقل از ______________________________ 1.
The effect of Attributional style change on self esteem and depression, American psychological Association.
"Self esteem differencess by sex and ethnicity", Journal of Instructional Psychology, Vol. 10, No. 4, pp."